3.3

Sleepy Eyes of Death 4: Sword of Seduction

Nemuri gör sig fiende med grupp hänsynslösa smugglare som gjort "the inner court" beroende av opium. Vilket gjort prinsessan Kiku mer och mer sadistisk, och Nemuri ställer sig också i hennes väg. Han får dessutom reda på att en kvinna kallad "Virgin Shima" vet omständigheterna runt hans födelse.

Originaltitel Nemuri Kyoshiro 4: Joyoken
Alternativ titel Nemuri Kyoshiro: The Passionate Sword, Kyoshiro Nemuri at Bay
Regissör Kazuo Ikehiro
Manus Kimiyoshi Hoshikawa
Genre 60-tal, Drama
Skådespelare Raizô Ichikawa, Shiho Fujimura, Naoko Kubo, Tomisaburo Wakayama, Katsuhiko Kobayashi, Masumi Harukawa, Akemi Negishi, Ikuko Môri, Michiko Ai, Ichirô Nakaya

Toshiro
2009-10-07
svårt att betygsätta. Finns bitar av den som är bättre än alla de tidigare delarna i serien. Många intressant idéer men konstruktionen av dem är spretigt pulpig vilket gör helheten sämre. Filmen är lite av en förlaga för den typen av samuraifilm som blir vanlig på 1970-talet (Hanzo, Lonewolf & Cub, Lady Snowblood). Är man ett stort fan av den eran så är Sword of Seduction värd att titta på.
peterclash
2009-08-26
Extremt misogyn och extremt människoförakande och religgionsföraktande. Det här hade Strindberg gillat!