2.8

Neruda

Nobelprisvinnande chilenske poeten Pablo Neruda, som blir flykting i sitt eget hemland under 1940-talet, jagas av en polisinspektör.

Originaltitel Neruda
Regissör Pablo Larraín
Manus Guillermo Calderón
Genre Biografi, Drama, Kriminalare, 2010-tal
Skådespelare Luis Gnecco, Gael García Bernal, Alfredo Castro, Antonia Zegers, Pablo Derqui, Mercedes Morán, Alejandro Goic, Marcelo Alonso, Héctor Noguera, Néstor Cantillana, Michael Silva, Jaime Vadell, Diego Muñoz, Cristián Campos, Amparo Noguera, Francisco Reyes

haajen
2018-08-06
En film som tror den är så mycket smartare än den egentligen är, dess tema med (meta)fiktion har gjorts många gånger förr och många gånger mer underhållande. Jag vart väldigt uttråkad under stora delar av filmen. Här finns några scener som lyfter det hela en aning men på det stora hela, tristess.
mammene
2018-03-04
Tyvärr blev jag ganska uttråkad, det hela kändes distanserat. På det viset blev det inga djupdykningar i något. det kändes som om det var mer fokus på polisen som jagade honom än själva Neruda och då framför allt hans gärningar i det politiska som jag tycker skulle vara mer intressant. Människan Neruda blev ganska dryg och det blev till slut slätstruket. så en mycket svag tvåa.
Tonti
2017-11-26
Absolut distanserad och lite gubbig men jag gillar den lekfulla touchen med metanivån och det följsamma fotot. En konstig auteurgrej med Larraín baserat på den här och El Club är att fotot ser ut att ha en grå slöja över sig.
Señor
2017-10-27
Gillar Luis Gnecco från Narcos, inte min typ av film bara. Halvsömnigt.
Snah
2017-10-23
Typisk diktrulle.
emilstjernholm
2017-10-08
Kände inte till Pablo Nerudas livshistoria och tyckte det hela var ganska intressant. En del fina scener, exempelvis på toaletten i Chilenska parlamentet. Gillar också greppet att fokusera på jakten och relationen med utredaren vilket gör det till något mer än en vanlig biopic även om filmen såklart har en hel del konventionella drag också.
StureStenhög
2017-05-01
Det finns en del här som borde ha varit intressant i teorin, men filmen fångar aldrig mitt intresse i praktiken. Det finns något distanserat i hur man berättar den här historien, en känsla jag också hade med Larrains tidigare El Club, Man kommer aldrig karaktärerna riktigt nära och för många sidokaraktärer flimrar förbi utan att man får något grepp om dem. Den duell som hela upplägget vilar på känns dessutom lite skitnödig. En sömnig tvåa