3.6

Network

Satir om en man, Howard Beale, som är på väg att få sparken som nyhetsankare på TV. När han får reda på detta löper han amok och börjar förklara sitt missnöje med världen i allmänhet och livet i synnerhet för hela USA. Och han gör det live under sin nyhetssändning. Beale gör succé och får ett eget program.

Originaltitel Network
Regissör Sidney Lumet
Manus Paddy Chayefsky
Genre 70-tal, Drama
Skådespelare Peter Finch, William Holden, Faye Dunaway, Robert Duvall, Wesley Addy, Ned Beatty, Beatrice Straight, Jordan Charney, William Prince, Lane Smith, Marlene Warfield, Conchata Ferrell, Arthur Burghardt, Kathy Cronkite, Cindy Grover, Lee Richardson (röst)

Skapad 2010-01-09 av AddeColciago
Network är Sidney Lumets skarpa satir om tv-branschens etik- och moralfall. Han visar hur skrämmande långt tv-producenter och chefer är beredda att gå för att deras företag ska göra så stor v...   Läs mer »

andybrando
2019-05-21
En hejdlös drift med TV-mediet som kommer närmare verkligheten för varje år som går. Utmärkta skådespelare i alla roller.
Mat1az
2016-11-18
Älskar satiren, dialogen och skådespelet. Men filmen i sig blir aningen utdragen och det blir väldigt "gubbigt". Även om filmen fyller 40 i år så är temat lika, eller faktiskt ännu mer, viktigt idag. Stark trea.
Gooran
2016-10-21
Filmen ser väl bra ut på papperet och det är möjligt att jag hade tyckt att det var briljant satir om jag sett den på 70-talet, men nu sitter jag mest och blir väldigt, väldigt uttråkad.
dafreakish
2016-07-17
Imponerande angrepp på TV-mediet och kommersialisering och dehumaniseringen det leder till. En film som även idag är extremt aktuell då nyheter och information är ännu mer lättillgängligt. Det här är en välspelad klassiker som testar gränser in absurdum. För mig är det inte riktigt ett mästerverk som färdig film, men manuset snuddar vid nämnda epitet. En film man helt enkelt måste se.
Ful_fisk
2016-07-01
Inte riktigt så sanslöst enastående som jag mindes den, men fortfarande ett solklart mästerverk. William Holden, Peter Finch, Faye Dunaway och ja, alla andra, utför stordåd i sina roller. Helt fantastisk.
andersg
2016-06-29
Fantastisk dialog, genomgående starka rollprestationer. Skulle lugnt kunna bli riktigt trevlig på scen också. Drama på hög nivå!
okidoki
2016-05-01
En satir ska väl vara rolig och träffande? Såå överdriven, även för amerikanska förhållanden.
Memmem
2016-04-23
Föråldrad drift med TV:s makt! Denna film från 1976 driver med de stora TV-bolagens i USA jakt på höga tittarsiffror men inte höga betyg. Kvantitet före kvalitet alltså. På den tiden hade TV en betydligt större makt än idag, framför allt i USA. Satiren handlar om det fiktiva fjärde bolaget UBS. En nyhetsuppläsare anses för gammal och avskedas. I nästa nyhetssändning hotar han att ta livet av sig. Detta skriver de främsta tidningarna om på förstasidan. Programmets tittarsiffror ökar, och han får ett eget program där han klagar på situationen i USA. Tittarsiffrorna stiger än mer och TV-bolaget börjar gå med vinst. Allt tokigare programidéer tas fram i denna cirkus. Trötta skådespelare skriker mest och visar inga andra känslor. Undantaget är Faye Dunaway som spelar väl och visar upp ett temperamentsfullt kynne. Fotograferingen är den gängse, men blandningen av stilla kamera och närbilder på redaktionen ger en känsla av stress. Ljudet är mest skrikigt och högt bakgrundsljud. Denna film kändes väldigt föråldrad. Den är ju från tiden innan internet och mobiltelefoner tog över. Nu är användarna mer aktiva och väljer själva. Betyg: 1½
Howler19
2016-04-20
Insiktslös pessimistporr.
lilebroer
2016-04-02
Otroligt träffande. Nästintill obehagligt. Och samtidigt lite sorgligt. En riktigt bra film men som kanske inte kommer upp till några högre nivåer vid en första visning då det är statiska miljöer och mycket information att ta in. Men jag tror samtidigt att Network bara kan bli bättre och bättre för varje gång man kommer att se den. Att det är Paul Thomas Anderson's favoritfilm märks verkligen, och säger även en hel del om upplevelsen i sig. LÄS MER OM FILMEN PÅ MIN BLOGG - http://theshinbonepost.blogspot.se/2016/04/network-1976-brd-121min.html