3.3

Never Let Me Go

Kathy, Tommy och Ruth växte upp på ett isolerat internat på den engelska landsbygden. De fostrades till att tro att de var speciella och att deras hälsa var viktig inte bara för dem själva utan även för samhället. Men varför var de egentligen där?

Originaltitel Never Let Me Go
Regissör Mark Romanek
Manus Alex Garland
Genre Romantik, Drama, 2010-tal
Skådespelare Andrew Garfield, Keira Knightley, Carey Mulligan, Charlotte Rampling, Sally Hawkins, Domhnall Gleeson, Charlie Rowe, Andrea Riseborough, Ella Purnell, Izzy Meikle-Small

Skapad 2019-10-05 av Andy_B
Why didn’t they just run away? Den frågan ställs överallt på forumet på IMDB för “Never let me go”. Och ja, det kanske man kan fråga sig? Filmen bygger på japan-engelska Ishiguros roman f...   Läs mer »

Asmorod
2018-09-23
Helvetiskt tråkig.
miss_spears
2018-07-08
Tyckte inte alls om boken, den här filmen är dock bättre, men stör mig fortfarande på för många av händelserna.
RunRiot
2018-05-16
Riktigt vacker och träffande film om ett väldigt tungt ämne. Miljöerna är oerhört vackra och skådespeleriet är finstämt men berörande. Carey Mulligan lyser speciellt mycket. Stundtals kändes filmen lite ruschad, då de snabbt gick förbi sådant de gärna fått utveckla lite till. Jag gissar att saker förklaras lite närmare i boken, men som filmtittare kände jag tyvärr att en del fördjupningar saknades. Filmen hade helt klart kunnat få vara lite längre
asasae
2018-02-02
Skruvad film om livet och döden. Började som en mycket bra och mysig film, men så kom små inslag som inte var vad man trodde. Lite obehaglig. Men ändå bra. Fint filmatiserad.
Albion
2018-01-21
En omtumlande upplevelse som väcker många existentiella tankar. Jag är nyfiken på romanen förstås. Jag slås av att karaktärerna konsekvent egentligen aldrig ifrågasätter sin roll i "näringskedjan" utan mer bara konstaterar deras roll och syfte som den mest naturliga sak i deras samhälle som de i och för sig inte är tillfreds med. Carey Mulligan är för övrigt fantastisk. Som sagt tankeväckande och betyget blir en klar 4;a
idaho1981
2018-01-21
Finstämd och samtidigt otäck historia. Tyvärr tar den aldrig tag helt, saknade nån slags glöd i det hela. Men bra skådespelarinsatser.
Christofer
2018-01-06
6/1 2018 (2:a): Märkligt, men jag minns absolut ingenting om den här filmen och jag fattade inte att jag redan hade sett den innan jag loggade in på FT. Hur som helst så tycker jag att det nog trots allt är värt en tvåa, trots bristerna. I övrigt håller jag nog med min tidigare kommentar. 18/12 2011 (1:a): Nja, filminfon stämmer ju inte helt och hållet och det var ju det som inte alls gick ihop. Som barn kan jag köpa att de inte förstod allting, men när de som vuxna verkade inse lika lite som de gjorde som barn så tappade ju allting hela sin trovärdighet. Allting med hela filmen var ju väääldigt oklart. Det tar emot att behöva såga det här rakt av, men när det blev så tempofattigt och innehållslöst som det blev så har jag inget val...
G-man
2018-01-04
Kröp in under skinnet på mig på ett väldigt obehagligt sätt utan att för den sakens skulle vara värd att reflektera över i efterhand. Jag måste tyvärr ge en 1:a i betyg trots att filmen är helt okej rent hantverksmässigt.
BrutusBeefcake
2017-12-06
En tragisk historia med vackert foto, men otroligt tråkig och förutsägbar. (5/15)
eraserheead
2017-12-02
Emellanåt smäktande i överkant, ändock en gråtfest.