3.3

Never Let Me Go

Kathy, Tommy och Ruth växte upp på ett isolerat internat på den engelska landsbygden. De fostrades till att tro att de var speciella och att deras hälsa var viktig inte bara för dem själva utan även för samhället. Men varför var de egentligen där?

Originaltitel Never Let Me Go
Regissör Mark Romanek
Manus Alex Garland
Genre Drama, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Andrew Garfield, Keira Knightley, Carey Mulligan, Charlotte Rampling, Sally Hawkins, Domhnall Gleeson, Charlie Rowe, Andrea Riseborough, Ella Purnell, Izzy Meikle-Small

Skapad 2019-11-26 av Andy_B
Why didn’t they just run away? Den frågan ställs överallt på forumet på IMDB för “Never let me go”. Och ja, det kanske man kan fråga sig? Filmen bygger på japan-engelska Ishiguros roman f...   Läs mer »

BrutusBeefcake
2017-12-06
En tragisk historia med vackert foto, men otroligt tråkig och förutsägbar. (5/15)
eraserheead
2017-12-02
Emellanåt smäktande i överkant, ändock en gråtfest.
Frankish
2017-11-16
Jag hade ångest genom hela filmen. Mest var det själva idén och följdtankarna som rörde mig och inte skådespeleriet, fotot eller musiken. Det mesta i gestaltningen kändes som en har sett det förut för många gånger för att det ska kunna kännas riktigt personligt eller gripande. Men idén är skrämmande, både för att organhandeln existerar, men framför allt i metaforisk bemärkelse för alla som har oturen att födas in i fattigdom och utsatthet. Och hur vi andra så lätt lär oss att leva på andra sidan utan att låta oss påverkas nämnvärt. Psykologiskt jobbig, men också stimulerande.
lyssander
2017-10-06
Kul att Kazuo Ishiguro - som skrivit boken som denna film bygger på - fick Nobelpriset i litteratur idag. Inte minst för oss filmälskare. Ishiguro skrev ju också Återstoden av dagen som sen blev en succéfilm. Det känns som att filmgenren har fått del i ett Nobelpris. Jag satte en femma på denna film när jag såg den för ett par år sedan och det står jag fast vid. Den kommer faktiskt ganska högt på listan över de bästa filmer jag någonsin sett.
Prsoner
2017-02-11
Bra och intressant idé, men sämre genomförd
2016-10-26
Seg och tråkig film med halvdana skådespelarinsatser. Förstår inte syftet med den här filmen.
Tatty
2016-10-21
Seg film och jag förstod inte vad filmen handlade om!
okidoki
2016-10-20
En stark och gripande film. Boken var ännu bättre och gjorde tydligare att detta är en sorgesång över livet själv som för oss alla förgår.
2016-08-14
Lite svårt att betygsätta det här, man kan väl säga att det är en dystopi, väldigt hårfin, där det lilla får en till slut stor ögonöppnare. För det portionerades ut bit för bit, det som var så svårt att förstå och acceptera, en hemsk känsla av sorgsenhet inföll när bilden klarnade, fast inte helt det finns fortfarande en del oklarheter. Det var otroligt brittiskt och så bra skådespel, men jag sov inte bra i natt.
(finnsinte)
2016-05-01
Bra film. Men knappast upplyftande.