3.6

Never Look Away

Kurt fascineras som barn av nazisternas ökända utställning av ?degenererad konst? 1937, och varvar när han blir äldre konststudier med propaganda-plakatmålning. Hans öde flätas samman med läkaren Seebands, som var inblandad i nazisternas rashygieniska utrensningar, och nu har vänt sin kappa efter de kommunistiska vindarna. De tillhör olika generationer, och även olika sidor i Östtysklands politiska och ideologiska historia.

Originaltitel Werk ohne Autor
Alternativ titel Work Without Author
Regissör Florian Henckel von Donnersmarck
Manus Florian Henckel von Donnersmarck
Genre Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Tom Schilling, Sebastian Koch, Paula Beer, Saskia Rosendahl, Oliver Masucci, Cai Cohrs, Ina Weisse, Jevgenij Sidikhin, Mark Zak, Ulrike C Tscharre, Bastian Trost, Hans-Uwe Bauer, Hanno Koffler, David Schütter, Franz Pätzold, Hinnerk Schönemann

Björkman
2019-11-10
Finstämd med balans mellan mörker, allvar och lyckligare stunder. Övertygande skådespeleri och visuellt snygg med miljöer från 30-talet och framåt. Musiken passar perfekt med ett vackert djup. En film som känns på riktigt.
StureStenhög
2019-10-13
Jag kan tyvärr inte låta bli att rygga tillbaka inför en speltid på över tre timmar, men ska man berätta en så här omfattande historia så är det nödvändigt, och längden blev en tillgång när jag väl såg filmen. Här skildras på ett intressant sätt såväl nazisttiden som livet i Öst- och Västtyskland. Exempelvis illustrerar man hur smidigt övergången från nazism till kommunism gick i Öst, olika retorik, men samma auktoritära angivarsamhälle i botten. Det är även intressant att låta konsten och hur den påverkas av de tre samhällssystemen gå som en röd tråd genom filmen. Jag slogs annars nästan direkt av hur snygg produktion det här, och hur skickligt regisserat det är. Jag vet inte om Florian Henckel von Donnersmarck ägnar all sin tid åt att beundra sitt eget magnifika namn, men han borde iaf göra mer film. Gärna tillsammans med Sebastian Koch, han är riktigt bra i en roll som annars gärna hade kunnat bli en serietidningsskurk. Min främsta invändning är dock att filmen inte fullt ut lyckas leva upp till sina ambitioner. I vissa avseenden är den för tydlig, för att i andra inte riktigt lyckas knyta ihop sina trådar. Historien i sig är kanske inte hundraprocentigt cinematisk. Trean är ganska stark
JD
2019-04-07
Ett signum för en viss sorts dålig film är långa, ”vackra”, likgiltiga sexscener. De finns där utan någon riktig tanke eller intention, eller känslobotten. I regel är filmen som helhet då behäftad med samma problem.
Ful_fisk
2019-04-04
En riktigt mäktig bioupplevelse som jag är väldigt glad att jag inte missade, trots ytterst få visningar! En storslagen film som utmärkt fångar Tysklands många politiska förändringar under 30- till 60-talen, och dessutom ger en fascinerande inblick i dåtidens konstvärld. Den första halvan handlar lite för mycket om politiken och för lite om konsten, medan den andra handlar lite för mycket om konsten och lite för lite om politiken, men det är väl egentligen den största kritiken jag har. Allt som allt en riktigt utmärkt film som gör mig lite ledsen att sådana här filmen knappt ens går upp på bio i Sverige... En av årets absolut bästa filmer! Sebastian Koch måste också nämnas för sin magnifika insats!
Ghostface
2019-03-29
Episk historia som har något på gång men inte är tillräckligt kompakt.
goeran
2019-03-24
Det känns som att Florian Henckel von Donnersmarck försöker få med lite för mycket i sin nya film Werk ohne Autor (som i Sverige fånigt nog distribueras med en engelsk titel ”Never Look Away”) som utspelas under en trettioårsperiod; från 1937 – 1966. Trots att filmen är över tre timmar blir det lite rapsodiskt. Men för den konstintresserade är det givetvis intressant att storyn i filmen är löst baserad på Gerhard Richters liv. Bäst bland skådespelarna är utan tvekan Sebastian Koch i rollen som professor Carl Seeband (även om hans rollfigur är ytterst endimensionell). Betyg 3.
saggesaliv
2019-03-17
mycket imponerande. minnesvärd bioupplevelse
Molestaire
2019-02-05
Har allt. Mångbottnad historia som ändå är härligt lättillgänglig. Oförutsägbar utan att vara plot-twistig, vilket också gör att man rycks med och mest blir besviken över att den är slut när ljuset väl tänds, sina 188 minuter till trots. Fotot som är oerhört vackert utan att briljera i onödan. Min absoluta höjdpunkt på GBG film festival 2019.