2.8

Ni ljuger

Anklagelseakt mot svensk fångvård, en blandning av dokumentär och spelfilm baserad på brevväxling mellan intern och teckningslärare.

Originaltitel Ni ljuger
Regissör Vilgot Sjöman
Manus Vilgot Sjöman
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Stig Engström, Börje Ahlstedt, Sif Ruud, Anita Ekström, Rune Turesson, Torsten Lilliecrona, Harry Ahlin, Claes Thelander, Jan Erik Lindqvist, Bernt Callenbo, Göran Graffman, Olof Bergström, Vilgot Sjöman

Memmem
2016-05-23
Något intressant spelad fängelsedokumentär! Spelad dokumentär om en tjuv som hamnar på Långholmen, men får svårt att anpassa sig, trots hjälp från vänner, framför allt en teckningslärare. Ganska bra spelat av flera, men arg och liknöjd kan alla spela. Handlingen är onödigt långsam och känns inte helt realistisk. Vännen till tjuven, spelad av Börje Ahlstedt, är onödigt underdånig till honom, men inte till andra. Fångvårdarna känns lite mer realistiska. Man får inte någon bra förklaring till varför tjuven har så svårt att anpassa sig. Svaret är delvis "taskig barndom", delvis drogmissbruk, men det räcker inte för att ge en täckande förklaring. Filmen är gjord i svartvitt, kanske passande för en fängelsefilm. Fotograferingen är den gängse med översikts- och närbilder. Det är inget ovanligt med denna film, utan den är en i mängden. Betyg: 2½
andmoreagain
2014-01-18
Stig Engström är fantastisk i den här filmen! Som 80-talist är det svårt att utvärdera sakligheten av all kritik mot dåtidens fängelsevård och i en parallelvärld hade jag velat att Sjöman gjort en hel dokumentärfilm istället för filmens inledning. Men som film betraktat är allt på topp och borde framhållas mer då den känns alldeles bortglömd.
emilstjernholm
2013-11-02
Jag gillar det direkta tilltalet och den politiska agitationen som genomsyrar filmen, något man sällan ser idag. Ahlstedt och Engström är båda trovärdiga. Intressant att Lars Lennart Forsbergs guldbaggebelönade Misshandlingen med en liknande institutionskritik kom samma år.
KyLLo
2013-07-30
Ojämn. Stark tvåa.
NtoNW
2011-11-10
Jag gillar den här filmen även om den är tendentiös. Stig Engström gör en fantastisk prestation som Lasse. Hade lite svårt för Börje Ahlstedts karaktär, men i övrigt är det här en frisk fläkt i den svenska 60-talsfilmen.
yrkeschaufföre
2011-06-24
Den började ganska ointressant men jag är glad att jag höll ut, klart sevärd.
kennert
2011-06-19