2.9

Nicht löschbares Feuer

Hur kan man visa upp bilder av napalmoffer från Vietnam utan att åskådaren vänder bort blicken? Hur berättar man för TV-tittarna att det är de som möjliggör kriget och dess fasor?

Originaltitel Nicht löschbares Feuer
Alternativ titel Inextinguishable Fire
Regissör Harun Farocki
Manus Harun Farocki
Genre Krig, 60-tal, Kortfilm
Skådespelare Harun Farocki

Bomkia
2006-12-02
Intressant. Men konstigt. 3a.
koffe
2006-11-06
Ett mästerverk! Roy Andersson är ingenting mot Farocki. Farocki är äkta vara! Jag är så otroligt imponerad av hur han visar hur krigsindustrin fungerar med knappt några resurser! Snacka om punk!
apmannen
2006-10-13
Några av de bästa upplevelserna i mitt liv har sin bakgrund i att jag länge hade fri tillgång till napalm. Fast här drogs ju napalmens rykte ner i botten. Lite som naturfilmer som demoniserar hajar. Jaja, säg den nostalgi som varar för evigt. Filmen då? Skräp, förutom den intressanta frågan om vilken slags mäktig psykos man måste ta sig in i för att stå ut som människa och förtränga världen runt sig. Har föresten inte Roy Andersson hämtat rubbet av sin senare estetik ur den här filmen?
Mats_Sve
2006-09-25
De vackra marxistiska poängerna förtjänar en stark fyra. Dock är det övriga, förutom den intellektuella upplevelsen relativt mediokert. En stark trea.
Rippa
2006-03-03
Okej essädokumentär, med intressanta poänger, även om allt amatörskådespeleri ger ett taffligt intryck.