2.7

Night Moves

Tre radikala miljöaktivister beslutar sig för att agera mot ett dammbygge som kommit till på tvivelaktiga grunder. Natur och miljö hotas, men det hela går inte riktigt som planerat och konsekvenserna är ödesdigra.

Originaltitel Night Moves
Regissör Kelly Reichardt
Manus Kelly Reichardt, Jonathan Raymond
Genre Thriller, Drama, 2010-tal
Skådespelare Jesse Eisenberg, Dakota Fanning, Peter Sarsgaard, Alia Shawkat, Logan Miller (I), Kai Lennox, Katherine Waterston, James LeGros, Barry Del Sherman

debe
2019-11-18
Den börjar långsamt och sänker sedan tempot. Efter halva filmen är den nästan stillastående.
Tonti
2019-10-13
Finns mycket som är bra men i slutändan tycker jag det är Reichardts minst lyckade film hittills, eventuellt undantaget River of Grass som jag knappt minns.
KyLLo
2018-09-22
En lågmäld film som är mörk, obehaglig och lite spännande. Mycket småstadskänsla, även om den inte utspelar sig särskilt mycket i stadsmiljö. Starka känslor som bubblar under ytan. En säregen film, för de säger inte vad som händer eller varför, så här gäller det att man är insatt som tittare och tänker själv. Det är dåligt med kvinnor i de större rollerna, där Dakota Fanning utgör ett undantag. Spontant känns det synd att kvinnorna hamnar mycket i skymundan, men samtidigt gör väl könsobalansen att atmosfären blir mörkare. Sammanfattningsvis finns det en utmärkt grund och jag tror att om de haft lite bättre budget, lite bättre skådisar och putsat manuset hade det kunnat bli en kanonfilm.
2016-05-22
Jag kan på många sätt hålla med WillyV men det funkar inte för mig utan blir lite för tråkigt. Dessutom saknar jag mer resonerande och argumenterande för varför dom gör vad dom gör. Känner inte att det finns något riktigt motiv för någon av karaktärerna som jag kan empatisera med.
WillyV
2016-04-24
Långsamt, realistiskt och ett stegrande, krypande obehag. Anti-Hollywood i temposättning, händelser och dialog. Gillar den därför skarpt, inget överspel, inga stora gester eller orealistiska, snygga one-liners. Solid fyra.
Adoniram
2016-04-09
Börjar lovande men håller inte loppet ut.
paninaro
2014-12-16
Första halvan är en härligt långsamt uppbyggd thriller med nyanserade personporträtt. Andra halvan tappar och går direkt emot mycket av det som byggts upp och och är därmed betydligt svagare.
hestret
2014-11-02
Första halvan är en riktigt härlig Reichardtfilm som sig bör. En långsam och subtil thriller där karaktärerna och dess relationer byggs genom det visuella. Vi får se en grupp människor sträva mot något transformationellt. Förgäves förstås. Fotot är högklassigt på alla sätt och vis. Men efter dådet tappar filmen rejält i min bok. Det som var en fin karaktärstudie (gillar att karaktärernas idealism och mål problematiseras explicit - filmen är neutral på ett väldigt befriande sätt) där vi var investerade i planeringen (Fannings gödselköparscen är riktigt härlig) blir en tråkig och banal noirinspirerad historia. Hade jag haft klocka på mig hade jag säkerligen börjat titta på den. Eisenberg och hans karaktär känns också lite för monoton i den andra halvan och man inser att man hellre hade spenderat tid med de andra två karaktärerna. Köper inte heller riktigt andra delen givet vad vi sett från karaktärerna i första delen. Var rätt besviiken givet att Meek's är en stor favorit hos mig och jag gillar även Wendy and Lucy skarpt, men här blir det för mycket fokus på handling och narrativ och det går, till döma av denna film, inte lika bra för Reichhardt. 59/100
Poker-Mange
2014-11-01
Välgjort och trovärdigt drama om tre miljöterrorister. Bra dialog. Effektfullt lägre tempo. Håller hela vägen in i mål. Rekommenderas. Svag 3a.
precineadd
2014-10-06
slutet fegar ur, men allt fram till det är sylvasst, intelligent, mycket spännande