2.5

Night of the Hunter

Nyinspelning av filmen från 1955. Den grymme och samvetslöse ex-fången Harry Powell säger sig vara präst och terroriserar en familj för att komma åt en stor summa pengar.

Originaltitel Night of the Hunter
Regissör David Greene
Manus Edmond Stevens
Genre 90-tal, Drama
Skådespelare Richard Chamberlain, Diana Scarwid, Amy Bebout, Reid Binion, Ray McKinnon, Mary Nell Santacroce, Burgess Meredith, Ed Grady, Joe Inscoe, Bobby McLamb, Jeffrey Pillars

StureStenhög
2018-05-27
Jag gillade filmen från 1955 väldigt mycket, men det var väl aldrig grundhistorien som var dess starkaste komponent, när man då presenterar den med en halvtaskig tv-produktion, så blir det inte så mycket kvar att skriva hem om. Fokus är iaf lite annorlunda denna gång, så det blir åtminstone inte total upprepning, men inte speciellt intressant heller. Chamberlain går verkligen all in i skurkrollen, tyvärr utan större komisk effekt, och när han inte alls har Mitchums charm, så är det svårt att förstå varför inte alla omedelbart fattar att han inte har rent mjöl i påsen. Sådant har jag dock svårt att tro att någon som var inblandad i produktionen tyckte att det var värt att fundera på