2.9

Night of the Living Dead

Nyinspelning av filmen från 1968 med samma namn. Barbara är på kyrkogården med sin bror Johnnie för att besöka deras mammas grav. Plötsligt blir de attackerade av levande döda. Johnnie stryker med, men Barbara lyckas fly till en närbelägen gård för att barrikadera sig.

Originaltitel Night of the Living Dead
Regissör Tom Savini
Manus George A Romero
Genre Skräck, 90-tal
Skådespelare Tony Todd, Tom Towles, William Butler, Patricia Tallman, McKee Anderson, Katie Finnerman, Bill Moseley, Heather Mazur

Skapad 2019-11-02 av jotnan
Var inne i en klassisk zombie-period för ett tag sen, men fick aldrig chansen att se den här. För er som har sett originalet från 1968 av zombie-mästaren George A Romero, kan jag bara säga att ...   Läs mer »

Solidus
2019-03-26
UPPDATERAD KOMMENTAR: Godkänd remake, men har både sina styrkor och svagheter. Originalet är givetvis bättre, då remaken saknar dess nerv och atmosfär. Dessutom känns detta mer som en TV-film än som biofilm. En annan svaghet är de omotiverade konflikterna och idiotiska handlingar som tyvärr stör filmen (detta är något som finns i båda versionerna). Det som är bra är, förutom välgjorda zombies, är Tony Todd och en bättre skriven Barbara. Annars är detta en remake som tyvärr inte tillför någonting.
martineden
2019-02-09
[rek. 2] Jag har hört mycket negativt om denna re-make och såg den mest för att se uppdateringen av effekterna. Jag måste säga att jag överraskades ordentligt av att det är en riktigt, riktigt bra remake. Sminkningen och effekterna är uppdaterade, skådespelarna är mycket bättre än i originalet och jag tycker att man på ett utmärkt sätt leker med tittarens förväntningar och faktiskt skapar en del, om än mindre, överraskningar. Den berättelsemässiga strukturen är identisk med originalet, men jag tycker att man rättfärdigar existensen av remaken genom de relevanta uppdateringar som görs. Jag tycker även att man på ett smart sätt gör om de element från originalet som konnoterar tidsandan, det vill säga 60-talet. Jag gillar denna skarpt och tycker om Tom Savinis förmåga både att fånga originalet och utmana det! Mycket bra! 4.
AngelsDiary
2018-03-31
En bra remake.
daniel77
2016-11-04
Förstår inte riktigt poängen. På många sätt väldigt lik originalet, och de förändringar som gjorts (särskilt sett till slutet) är obegripliga. Med Savini bakom rodret hade jag väntat mig betydligt mer slafs. Och visst är zombisarna fint sminkade, men det hela känns förvånansvärt tamt. Jag håller mig nog till 68-versionen i fortsättningen.

2015-09-12
Gillar denna remake. Däremot sänker jag betyget efter en omtitt. Bra zombifilm, men ingenting storslaget. 6/10
2015-07-04
En utmärkt remake på ett utmärkt original. Savini förvaltar sitt material bra och levererar zombieskräck av klassiskt snitt. Gore och snask i lagom mängd samt en genomsyrad samhällscynism.
Starlette
2014-08-08
Enkel, skrämmande och underhållande.
Alex_K
2014-07-27
Bättre zombies än i originalet och bättre huvudrollsinnehavare i Tony Todd. I övrigt inte lika skitig, eller bättre.
Punkliv
2014-07-12
Helt klart en värdig remake!
Lotso
2014-07-07
I sin helhet en bra remake som inte försöker uppstiga originalet utan hedrar den mer och blir mer utav en homage. Med bra intressanta karaktärer där till och med Barbara karaktären är bättre gjord. Detta är en remake väl värd att kolla på för alla er zombieälskare eller "Of the Dead" fans.