3.3

Night on the Galactic Railroad

Anime: Giovanni är en pojke som inte har det lätt. Han har två jobb plus att han går i skolan och tar hand om sin sjuka mamma när han kommer hem. Som om det inte var illa nog är han mobbad av sina skolkamrater. En kväll när han står och tittar upp på stjärnhimlen kommer det ett tåg och plockar upp honom. På tåget möter han sin bäste vän Campinella och de är på väg mot en resa som kommer att ta dem över hela galaxen.

Originaltitel Ginga tetsudô no yoru
Alternativ titel Night On the Milky Way Railroad
Regissör Gisaburo Sugii
Manus Minoru Betsuyaku, Hiroshi Masumura
Genre Fantasy, Animerad, Anime, 80-tal
Skådespelare Crispin Freeman (röst), Lisa Ortiz (röst), Veronica Taylor (röst)

Taliah
2012-02-14
Fin och dyster film med bitvis läskig stämning. Väldigt annorlunda tecknarstil, påminde om vissa 20-talskonstverk som jag älskar. Det smått övertydliga kristna budskapet drog dock ner helhetsintrycket en aning.
Mareld
2010-02-16
Det bästa var det jag inte förstod.
MilkMonkey
2008-09-29
hur är den här relaterad till Leiji Matsumoto manga (Ginga tetsudô 999) egentligen?
MaraJade
2007-05-27
Vilken besvikelse, det kändes inte som om filmen någonsin kom igång utan istället rörde den sig sakta fram i en maklig takt som gjorde mig både uttråkad och trött.
Moj
2007-03-21
Poetiskt vacker, men ack så dyster.
MilkMonkey
2007-02-12
jag fattar inte hur detta kunnat bli en sån älska / hata film . . det är ju trots allt inte någon religion som predikas, mer allmänt andlighetsflum . . däremot störde jag mig på många detaljer (som de konstant blåsta ansiktsuttrycken till exempel)
Gabnon
2007-01-14
Jag visste inte att en film kunde varaså långsam. Har försökt att se igenom den två gånger nu, men den är inte tillräckligt vacker eller intressant, bara låååååååååååångsam...
Tobbalobban
2006-12-19
Väldigt seg och tråkig. Den rör sig långsamt framåt och verkar helt handla om att predika nån sorts "andlighet" för tittaren.
Zoornak
2006-05-13
Det är synd att det finns de som hakar upp sig så mycket på smådetaljer att de inte kan se skönheten och djupet i en film. Men men det är inte mitt problem. En helt sjön berättelse kanske lite väl långsam ibland men annars ricktigt trevlig.
(finnsinte)
2006-03-23
Suck... en propagandafilm är en film gjord för att påverka i ett visst syfte. Den här är ett personligt och mångtydigt uttryck för skaparens egen andlighet. Kristna element används för att uttrycka något annat - en personlig men samtidigt mer allmängiltig livsfilosofi. Jag kanske ska tillägga att jag inte är ett dugg religiös, men är ändå svag för religiösa inslag och stämningar i filmer, oavsett vilken religion de hämtas från...