2.8

Night Train to Lisbon

Ett oförutsett möte och en bok får den reserverade universitetsprofessorn Raimund Gregorius att lämna sitt inrutade liv i Schweiz för att ge sig iväg på en spännande detektivresa. Han får uppleva sitt livs äventyr och det blir även en inre resa som förändrar Raimund för alltid.

Baserad på romanen Nachtzug nach Lissabon av Pascal Mercier från år 2004.

Originaltitel Night Train to Lisbon
Alternativ titel Nachtzug nach Lissabon
Regissör Bille August
Manus Ulrich Herrmann, Greg Latter
Genre Mysterium, Thriller, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Jeremy Irons, Mélanie Laurent, Jack Huston, Martina Gedeck, Tom Courtenay, August Diehl, Bruno Ganz, Lena Olin, Marco D'Almeida, Beatriz Batarda, Christopher Lee, Charlotte Rampling, Nicolau Breyner, Jane Thorne, Burghart Klaussner, Adriano Luz

Ghostface
2019-07-22
Antagligen en bättre roman än vad det är film. Det är egentligen inte dåligt utan puttrar på och är lite småspännande och med snygga miljöer från Lissabon utan att riktigt bränna till.
2018-03-07
Funkar att se på!!!
RustyFilm
2016-12-10
Kan ana (men har inte läst) att bok förlagan (ff. Pascal Mercier) innehåller en mycket spännande och tänkvärd historia (det är ju en bestseller). Men Bille August har i mitt tycke lyckats göra en filmatisering som är snustorr och avslagen, men det bjuds ändå på härliga bilder med snyggt foto.
Christofer
2016-07-26
Lät bra på pappret men var inte i närheten av vad jag hade hoppats på. Pretentiöst men utan att gripa tag över huvudtaget.
zeke_karlsson
2016-05-14
Vacker och välberättad!
Thavox
2016-01-02
Välberättat. Kanske inte så djup men klart berörande och faktiskt ganska oförutsägbar. Stort plus för fantastikt bra foto.

2015-12-19
Fin historie som engasjerer. -4.
Albion
2015-09-24
Inledningen är formidabel och lovar mycket gott. Tyvärr uppfylls inte detta löfte särskilt väl. Det ebbar istället ut i filosofisk rappakalja om än fint invävd med den mer intressanta historiska beskrivningen som fond. Kul att se flera ärrade stjärnskådisar som Ganz, Irons, Courtenay, Lee och inte minst Rampling. Nja, även om det inte är någon direkt dålig film så är det en liten besvikelse. Betyget blir en svag 3;a, dvs 3-
annihilat0r
2015-08-27
"Night Train to Lisbon" är en filosofisk film, berättad genom en poetisk ton. Konsekvent intressant och själsligt värmande. Ett stillsamt guldkorn.
idaho1981
2015-07-26
Fint berättade historia med bra skådespeleri. Dock kan man bli lite trött på den evige äldre mannen med djupa filosofiska funderingar, finns i lite väl många filmer. Men fina miljöer och bra karaktärer annars.