3.5

Night Will Fall

När andra världskrigets koncentrationsläger befriades av de allierade 1945 dokumenterades allt på film. Men trots att ingen mindre än Alfred Hitchcock var inblandad blev filmen om nazisternas värsta illdåd bortglömd ? tills nu.

Originaltitel Night Will Fall

2016-02-04
Möcke intressant
Snah
2015-09-19
Fruktansvärda bilder. Vill se filmen.
LacombeLucien
2015-04-26
Jag grät.
maldoror
2015-03-16
"In January 2015, it was disclosed that German Concentration Camps Factual Survey will go into general release to the public sometime during the year, either on DVD or in theaters." Så står det på wikipedia och då måste det ju stämma. Hursomhelst är jag väldigt sugen på att se den när den blir tillgänglig.
Nemralis
2015-03-12
I avtrubbade ögonblick kan nog många tycka att de redan sett och hört det värsta om nazisternas koncentrationsläger, men jag var inte alls redo för de makabra och obehagliga bilder som den här dokumentären skulle visa. Ändå är det troligtvis bara en bråkdel av det material som den tilltänkta originaldokumentären innehåller. I anknytning till bilderna relaterar jag så starkt till återberättarnas brutna röster, när de minns tillbaka på helvetet de bevittnade, att det gör ont i mig. Utöver detta så är det framför allt berättelsen om "filmen i filmen", dokumentären som aldrig publicerades, som fascinerar. Resonemangen kring hur situationer hanterades vid själva filmandet och vad Hitchcock och de andra reagerade på vid redigeringen.
yrkeschaufföre
2015-02-07
Fascinerande hur man till slut resonerade när filmen aldrig blev gjord. Jag har sett många dokumentärer och spelfilmer om tiden och händelserna men i den här fanns det mycket som jag inte sett förut. En del av filmklippen är det mest obehagliga jag sett. Men det som tog mest är berättelserna från överlevare och soldaterna som var där. En självklar fyra.
foppa99
2015-02-05
Lite info som tidigare gått mig förbi Ang holocoust. Sen är ju storyn om filmen i filmen fascinerande
CultOfZenith
2015-01-30
Bilderna från German Concentration Camps Factual Survey är extremt svåra att se och förstås ovärderliga ur historisk synpunkt. På många sätt är det de "bästa" dokumentära bilder jag någonsin har sett, mycket tack vare fotografernas personliga anknytning till händelseförloppet. En del av bilderna är också av helt osannolik kvalitet rent visuellt, vilket ytterligare förstärker den förstummande effekten. Utöver att tillgängliggöra dessa bilder och i viss mån utreda det filmhistoriska värdet (med utgångspunkt i Bernstein och Hitchcocks inblandning) gör Night Will Fall dock inte så mycket att tala om. Som dokumentär om Förintelsen är den okej, även om det förstås är oerhört svårt att betygsätta.
Noseman2005
2015-01-29
Starkt och viktigt dokument som vinner på meta-anslaget (att vara en dokumentär om en dokumentär).
dileva
2015-01-29
Lite dåligt upplägg på filmen. Hade hellre sett originaldokumentären.