3.1

Nightbreed

Baserad på Clive Barkers roman Cabal. En ung mans nattliga visioner leder honom till den underjordiska staden Midian där han stöter på underliga varelser kallade Nightbreed.

Originaltitel Nightbreed
Regissör Clive Barker
Manus Clive Barker
Genre Fantasy, Drama, Skräck, 90-tal
Skådespelare Craig Sheffer, David Cronenberg, Doug Bradley, Anne Bobby, Charles Haid, Hugh Quarshie, Daniel Kash, Hugh Ross (I), Bradley Lavelle, Debora Weston, Nicholas Vince, Simon Bamford, Bob Sessions, Catherine Chevalier

Raimo_1985
2019-05-22
Tokröj från början tillslut! Helt galet, och väldigt underhållande. Förutom att det är skräck och action på en gång är det även som en komedi. Jag skulle säga att det här är precis vad jag gillar. Bättre än Hellraiser är den också,
Clark
2018-10-05
Vilken värld, vilket äventyr! Jag kan till och med nästan förlåta Clive Barkers homosexualitet efter att ha sett denna magnifika Director's Cut.
stgurgel
2017-04-15
Alla kultfilmer är inte värda sitt rykte, eller det romantiska skimmer man minns dom med
BrutusBeefcake
2016-09-21
Snäppet snällare än Hellraiser, men ändå habil. Barker har byggt upp ett spännande och coolt universum med massvis av häftiga figurer, tyvärr får de inte alls så mycket tid som jag önskar. Historien lämnar en del också, tror det kunde ha gjorts ännu svulstigare och råare. Det skall dock sägas att Cronenberg är kung! (9/15)
JaquesLeConte
2016-06-04
Många intressanta idéer och den har en ganska skön stämning. Dock är Craig Scheffer ett totalt karisma-vakuum för mig, vilket drar ner betyget.
Grillo
2015-10-15
Knäpp film på fler än en nivå. Tror jag såg Director's cut-versionen av misstag, men det var väl lika bra. Det blev dock lite väl utdraget med två timmar. Håller dock med kommentaren ovan/nedan att det var för lite payoff för en så pass väluppbyggd mytologi. Underhållande dock, och vääääldigt sjuk.
dudson
2015-06-13
Njaaee diggade inte upplägget direkt men fanns några köttiga scener och våld så det får bli en 2a till denna märkliga film.
Noseman2005
2014-12-12
Den har inte åldrats så mycket som jag befarade, men den är inte heller så bra som jag mindes den. Director's Cut i all ära - det är ändå ett alldeles för tunt resultat för en så fyllig berättelse och mytologi. Ett av få fall där jag faktiskt skulle kunna tänka mig en remake. 6/10
haajen
2014-12-07
Håller med Kuslix t 100%, ojämn men fantasin och den rena skönheten vinner lätt. Ska ni se den se Director´s cut!
Kuslix
2014-11-12
Höjer till 4a för Directors cut. Fantastiskt att se när Clive Barker får balla ur fullständigt. Den saknar lite djupet som han har när han är som bäst men kompenserar med en fantastisk freakshow.