Nightmare Alley

Stanton Carlisle en ambitiös lurendrejare, som har förmågan att få som han vill med få välformulerade ord, träffar och besöker en kvinnlig psykolog. Men det visar sig snart att psykologen är farligare än honom. Baserad på William Lindsay Greshams roman.

Originaltitel Nightmare Alley
Regissör Guillermo del Toro
Manus Guillermo del Toro, Kim Morgan
Genre Thriller, Skräck, 2020-talet
Skådespelare Bradley Cooper, Toni Collette, Cate Blanchett, Mary Steenburgen, Rooney Mara, Paul Anderson, Willem Dafoe, Ron Perlman, Holt McCallany, Lara Jean Chorostecki, David Strathairn, Richard Jenkins, Clifton Collins Jr., Tim Blake Nelson, Jim Beaver

fridenpaden
2022-05-07
För lång.
Robkiller
2022-04-08
Segt och helt ointressant drama.
Mr_AG
2022-04-03
Första halvan är riktigt bra, sedan blir det lite sämre. Slutscenen är dock fantastisk.
2022-03-28
Oj, så snygg! Allt är riktigt skickligt förpackat, men storyn är rätt så platt. (9-/15)
Ghostface
2022-03-22
Väldigt stilistisk yta som det mesta Del Toro regisserar, helt okej tempo, stämning och karaktärer men en uddlöst berättad historia tyvärr. Svagt betyg.
amam
2022-03-08
Svag fyra. Välgjord, snygg, välspelad men inte direkt imponerande innehåll. Inget mästerverk direkt.
Khimaira
2022-02-28
Positiv överraskning ändå, för sådana här övningar i 40-tals-retro-noir-melodrama brukar inte alltid landa riktigt där det var tänkt. Jag antar att det delvis hänger på ens inställning till huvudrollsinnehavaren Bradley Cooper, men jag tycker ändå att han lyckas väl med att förmedla bilden av en plågad man med bräcklig självkänsla och självförakt som drivkrafter bakom sin temporära framgång som bedragare. del Toro är skräckfilmsregissör ut i fingerspetsarna och visar det också här ibland, men på ett snyggt och återhållet sätt precis som i The Shape of Water. Originalfilmen med Tyrone Power räknas dock som en klassiker från 40-talet och därmed svår att överträffa. Jag tror att jag ska se om den snart.
Ful_fisk
2022-02-17
Välgjord, hyfsat snygg, bra skådisar och spännande hela vägen, men också lite långdragen, ytlig och innehållslös. Klart sevärd, men mer en genreuppvisning än stor filmkonst.
djonipony
2022-02-16
Snygg men engagerar inte. Jag rycks inte med, bryr mig för lite om karaktärerna och ingen nerv lyckas den gode Guillermo heller skapa. Kul med medveten eller omedveten blinkning till Tobe Hooper's exakt 40 år äldre 'Funhouse', men annars är den lite som en betydligt svagare 'The Prestige'.
servadac
2022-02-13
Snyggt filmat speciellt ljussättningen, det är en av de många förlorade filmkonsterna i dagens superhjälte-överfyllda filmutbud. Bradley Cooper är tyvärr en usel skådespelare, det finns inte en enda replik han levererar trovärdigt i hela filmen. Och han har bara ett ansiktsutryck. När han nu slog igenom i en sån cineastisk milstolpe som The Hangover är det väl svårt att vänta sig mer. Cate Blanchett är riktigt svag här också. Annars är ett stort problem att filmen är alldeles för förutsägbar.