Nightmare on the 13th Floor

Elaine tar in på Wessex Hotel för att skriva en artikel om det anrika etablissemanget i en populär turisttidning. Under hennes strövtåg genom det stora huset, rasar servicehissen plötsligt ner och fastnar mellan 12:e och 14:e våningarna. Halvt medvetslös ser Elaine genom dörrspringan en bisarr, gammalmodig korridor, upplyst av gasljus. När hon vaknar igen är hon i sjukrummet, vårdad av Dr. Alan Lanier. Han övertalar henne om att hon hallucinerat. Men Elaine vet vad hon sett.

Originaltitel Nightmare on the 13th Floor
Regissör Walter Grauman
Manus Dan DiStefano, J D Feigelson
Genre 90-tal, Skräck, Mysterium, Thriller
Skådespelare Michele Greene, John Karlen, Louise Fletcher, Alan Fudge, James Brolin

KyLLo
2017-01-06
En pastisch på Fredagen den 13:e, men inte riktad till samma målgrupp. Vill man bara ha en typisk slasher med tempo, skogsmiljöer och blod får man söka sig någon annanstans. Men jag upplever den här direkt som en klassiker. Jag gillar det tidstypiska, alla mysiga ingredienser och den underliggande humorn/ironin. För det är en film där man antingen kan sitta och bita på naglarna, låta sig underhållas eller både och. Mystiken kring den dolda våningen höjer stämningen, liksom den mjukt belysta och inbäddade hotellmiljön. Att det kretsar kring en hiss gör det bara bättre. Visst är det lite tillgjort emellanåt, men det är förstås medvetet, en del av charmen och gör att den sticker ut. Utan tvekan en stark trea.
Merwinna
2016-02-27
Bra som ren underhållningsfilm betraktad. Många fina detaljer, t.ex. allt det tidstypiska runt förra sekelskiftet. Viss mysfaktor, trots allt våld. Passar nog bäst för kvinnor, med en kvinnlig huvudperson att identifiera sig med. Vissa saker är väldigt förutsägbara, t.ex. vilken sorts scener som bara måste utspela sig på slutet, och vem som ligger bakom. Ändå blir det rejält spännande på slutet!
dudson
2013-08-29
Gillade den skarpt! riktigt olustig känsla och bra nerv i storyn 3+. sen ser James Brolin ut som Cary Grant.
larsen1976
2008-09-30
Stundtals skrämmande, men inte mer skrämmande att man nätt och jämnt orkar sig igenom den. Inte ens den lysande skådespelaren James Brolin, känd från Amityville Horror kan lyfta denna film. Så tyvärr en tvåa.
Ehrniz
2005-09-23
Halvtaskiga skådis insatser helt igenom... Att kalla den för skräck är verkligen att ta i... Det känns som det kunde ha gjorts bättre om den hade varit mer genomtänkt...
djonipony
2005-09-18
dussin-tv-thriller. kasst gjord final, där skurkarna går som zombies ist. för o springa efter tjejen, vilket hade vart d naturliga me tanke på oroade de var innan. och hur många gngr fick vi se ett par händer greppa den där jävla yxan? nån som räknade?