Nattvakten

Rembrandts kontroversiella tavla The Night Watch föreställer en mördare. Filmen handlar om Rembrandt Van Rijns romantiska och professionella liv samt mysteriet kring denna tavla.

Originaltitel Nightwatching
Regissör Peter Greenaway
Manus Peter Greenaway
Genre Biografi, Mysterium, Drama, 2000-tal
Skådespelare Jodhi May, Emily Holmes, Toby Jones, Kevin McNulty, Eva Birthistle, Agata Buzek, Martin Freeman, Michael Teigen, Jonathan Holmes, Natalie Press

ModestyWilde
2016-02-01
Fantastiskt ljus och foto och scenografi - vackra interiörer och kostymer ... men det här är filmad teater - utan manus ... Någonstans en bra bit in i filmen blev vi så frustrerade att vi stängde av och inte orkade se vidare ... Får se om jag orkar en annan dag ... Men vad ger det för betyg åt filmen?? Jag tycker att den är misslyckad och önskar att de hade gjort något av det här, som skulle ha kunnat bli ett riktigt mästerverk ...
idd
2014-09-13
Onödigt lång men välgjord tolkning av dolda budskap i Nattvakten, som mest går ut på att Rembrandt å alla andra män är kvinnohatande pedofiler..
LadyFlanders
2014-05-27
Fantastiskt foto, som alltid i Greenaways filmer. Inte dålig, men lång och seg.
KyLLo
2014-05-01
Som ofta med Greenaways filmer så är det estetiskt snyggt. Håller med om att den är något teatral, men jag tycker inte nödvändigtvis att det är ett problem i den här filmen. Det som jag önskar är ett manus som lever upp till scenografin.
Hargulaf
2013-03-27
För försöket att belysa om än sporadiskt, vissa maktstrukturer i samhället då och nu får filmen en två. För det sunkiga ljudet och (medvetet?) dåliga skådespelet förtjänar den en etta.
JimCarrey
2013-03-18
I dialogen tycker jag det är jättesvårt att känna igen att det här är Greenaway. Det kan ju bero på att jag innan bara sett filmer av honom som är gjorda innan 1990. Det här är ett märkligt historiskt drama. Fotot är oklanderligt det är som att kliva in i en av Rembrandts tavlor. Även skönheten i detaljer och kostymer är som vanligt av yppersta toppklass. Regin av skådespeleriet känns modigt i spontaniteten som brukar saknas i historiska filmer. (Den uttalade) konstteorin som är uppvävd i det här känns å andra sidan väldigt tråkig (självklar) och kanske inte direkt tidstypisk. Det gör naturligtvis inte intervjuavsnitten och mycket annat heller och det är väl kanske inte meningen. Greenaway tycks dissikera sitt eget arbete i att berätta en annan historia än den han ska berätta? Även fast en beställningskonstnär naturligtvis har ännu bättre förutsättningar för revolution.. 4-
NtoNW
2013-01-08
Det är alltid något artificiellt med Greenaways filmer. Som om de är en analys av något - här av Rembrants tavla Nattvakten. De känns därför väldigt kalla och okänsliga. Det är dock alltid vackert, som i den här, men alltför teatraliskt för min smak. Fast det är förmodligen den bästa rollprestationen som Martin Freeman har gjort. Skönt att slippa hobbitten Freeman.
Lurtz
2012-05-03
Snygg och intressant men riktigt utdraget och segt emellanåt när den blir för pretentiös för sitt eget bästa. Martin Freeman är riktigt bra.
Valarn
2012-02-11
Nja. 3/6. Snyggt foto och ljus. Särskilt anslaget. Har svårt för regissörer som försöker att hitta ett mellanting mellan film och teater.
MrLawrence
2011-10-08
Musiken och fotot är mycket vackert. Men alla karaktärer känns så tillgjorda och underliga, människor agerar, beter sig och talar inte som de i verkligheten. Naturligtvis är det dock meningen, att man ska få en "teaterkänsla" av filmen. För mig gör det emellertid bara att jag får svårt att relatera och bli berörd av handlingen. Dessutom stör jag mig på att de talar engelska i Holland. Det vackra hantverket räddar dock en hel del.