3.4

Ninja Scroll

Jubei är en herrelös ninja som livnär sig på att ta jobb som legoknekt, "hero for hire". Han erbjuder sina tjänster till de som kan betala eller de som har en tillräckligt angelägen sak att kämpa för. Plötsligt börjar folk dö som flugor då en pest verkar ha smittat hela området. En grupp specialninjas, Koga-ninjas, får i uppdrag att undersöka saken närmare. Innan de ens hunnit få en uppfattning av situationen ställs dem mot ett monster, gjort av sten men i mänsklig kroppsform och med mänskliga (se manliga) drifter. En av ninjorna är en kvinna, Kagero, vars främsta attribut är att hon är immun mot gift. Jubei rycker ut för att hjälpa till i kampen mot monstret, en kamp som visar sig vara större och mer omfattande än vad de kunnat ana. Det visar sig nämligen att i landet pågår en politiskt strid om makten och inblandad är bland andra den fruktade Shogun of The Dark.

Originaltitel Jûbei ninpôchô
Regissör Yoshiaki Kawajiri
Manus Yoshiaki Kawajiri
Genre 90-tal, Anime, Äventyr, Action, Animerad
Skådespelare Richard Barnes (röst), Dean Elliot (röst)

Skapad 2004-01-13 av niebaotan
Ninja Scroll var en av mina första upplevelser inom anime världen. Den tog mig bokstavligen med storm och fortfarande håller jag den ganska högt. Det enda som ändrats är att jag nu ser filmens s...   Läs mer »

2017-10-23
Tsurugi
2016-03-07
Kul nostalgitripp.
pampj
2015-04-27
Dåligt berättad, lutar sig helt och hållet tillbaka på sex och våld för att kompensera för andra brister men inte heller den biten imponerar. Man kan glatt ägna de 94 minuterna av sitt liv på något bättre.
MaxMackan
2013-03-10
Har väl inte åldrats allt för väl. Karaktärsanimeringen är rätt ful och kantig, även om mycket av miljöerna och några scener är supersnygga. Dessutom en lite könsstereotyp och rätt klyschig historia. Var säkert ascool 1993, men idag är det inte mycket mer än 90 minuter medelbra slöunderhållning.
Supernaut
2012-02-02
Medelmåttig anime med lite våld oh lite sex, men ingendera av dem är snyggt eller bra nog att våga upp för den usla storyn.
Commandante
2010-11-22
Blodig och ganska ytlig historia som till viss del vägs upp av att den är så pass snygg och rolig.
hyochan
2010-08-17
Den första animen jag såg (om man bortser Starzinger) och den var minsann i köttigaste laget. Helt ok, men inget mer. Den gav mig dock mersmak för anime.
soulie
2010-07-21
en klassiker, en av dom första anime filmerna jag såg och den håller fortarande (:
martingo89
2010-05-17
en anime-klassiker! grymt häftig. bör inte ses av politiskt korrekta, känsliga eller radikala feminister dock.
foppa99
2010-04-15