3.4

Ninotchka

Moskva sänder tre herrar till Paris där de skall försöka sälja storfurstinnan Swanas juveler. Swana, som är rysk flykting i Paris, stoppar försäljningen. Sovjets regering skickar den kallhamrade kommunisten Ninotchka att reda upp det hela.

Originaltitel Ninotchka
Regissör Ernst Lubitsch
Manus Charles Brackett, Billy Wilder, Walter Reisch
Genre Komedi, Romantik, 30-tal
Skådespelare Greta Garbo, Melvyn Douglas, Ina Claire, Sig Ruman, Felix Bressart, Alexander Granach, Gregory Gaye, Bela Lugosi, Richard Carle, Rolfe Sedan, Edwin Maxwell

hsimpson
2020-07-27
Regi av Lubitsch och manus av Wilder/Brackett? Det här kan ju bli hur bra som helst, tänkte jag. Men så var det inte vidare roligt alls, och Garbo var inte heller mycket att hänga i granen, tycker jag.
KimEkberg
2019-08-26
Tycker helt klart att filmen tappar när hon börjar släppa loss. Hade varit en mycket roligare film om hon fick lov att ha en sådan krass personlighet kroniskt. Lite väl naiv hyllning av kapitalism blir det ju, även om det är på skoj, så blir det ju ändå till någon slags andemening.
2015-01-08
Detta blev min femte film från den fantastiske regissören Ernst Lubitsch men endast min andra film med Greta Garbo. Jag förstår nu hennes legendariska status. Dialogen i denna film är också härlig att ta del av liksom filmens höga tempo som fungerar väldigt bra. Hela delen med kommunismen kontra kapitalismen har också sina stunder men för mig var det sevärda och njutbara just Greta Garbo i en härlig karaktär och det välskrivna manuset.
hestret
2014-12-08
Visst är Garbos robotkaraktärs vändning lite för snabb, att Paris känns otroligt påklistrat och att den är överdrivet politisk (även om folk verkar överdriva hur mycket det drar ner filmen), men det är ändå en underhållande och välgjord film. Skön och intelligent dialog signerat Wilder och mer fysisk komedi och härligt tempo signerat Lubitsch som blir en bra mix. Även om karaktären är lite halvbra så skiner ändå Garbo och praktiskt taget är filmen. Hon är fruktansvärt karismatisk, iskall och levererar skämt om Stalins folkmord. Det blir en väldigt spännande konflikt för tittaren med hennes persona och framträdande och det faktum att man ska skratta åt hennes ideologi. Skoj! 68/100
hulqen
2013-12-17
Riktigt underhållande och medryckande, och känns förvånansvärt fräsch än idag. Bland annat tycker jag att man kan dra paralleller mellan Saga Norén i Bron och Garbos karaktär, i alla fall i början av filmen. Klart sevärd!
foppa99
2013-07-31
detta va min 1a film me Garbo o efter några scener med henne, porträtterad som en grå trist mus, så va jag mäkta besviken. men sen började hon le, skratta o hennes ögon att glittra: det va som hon, efter att ha kontrollerat, släppte lös stjärnan. då såg o förstod jag storheten.
emilstjernholm
2013-07-03
Underhållande film som på ett lekfullt sätt behandlar relationen mellan USA och Sovjet.

2013-02-18
Føles skikkelig foreldet. I tilleg så var Ninotchkas forvandling så troverdig i mine øyne. +2
Tonti
2012-11-14
Genomgående underhållande även om den tappar fart efterhand. Ideologiskt sett är den dock minst sagt grumlig och dess slutsats att man ska ignorera politik och hänge sig åt personlig hedonism och hejdlös konsumtion kanske inte känns helt fräscht så där 1939. Att stalinistiska sovjet kritiseras är naturligtvis helt rätt men att ideal som jämlikhet och jämställdhet förlöjligas oroar, särskilt som alternativet för kvinnor tycks vara att underkasta sig en enligt sin egen uppfattning charmant och levnadsglad man med tvivelaktig agenda. I sina värsta stunder är detta alltså amerikanskt självförhärligande av den värsta sorten, även om de låtsas att det är den franska mentaliteten som upphöjs. Men det finns en hel del roliga scener och några förmildrande inslag så det får bli ett godkänt betyg ändå.
Astrojacob
2012-11-12
Ljuvlig romantisk komedi med en Oscarsnominerad Greta i absolut toppform. Tyvärr kunde hon inte vinna eftersom "Borta med vinden" tog det mesta (8st) o Vivien Leigh för huvudroll. Men jag satt bara o myste o njöt av hennes strikta, sedan ljuva, sedan melankoliska roll som hon gör till fulländning. Liten Bonus med Lugosi i kort cameoroll och Gretas sedvanliga kommentar om "alone". Denna gång: "We want to be alone" Stark Fyra, Gretas insats värd en Femma.