3.2

Nio liv

Filmen utspelar sig under andra världskriget och är baserad på de verkliga händelser som den norske motståndsmannen Jan Baalsrud råkade ut för när han försökte fly från tyskarna i Nordnorge över gränsen till Sverige.

Originaltitel Ni liv
Alternativ titel Nine Lives
Regissör Arne Skouen
Manus Arne Skouen
Genre 50-tal, Action, Drama, Äventyr, Thriller, Krig
Skådespelare Jack Fjeldstad, Alf Malland, Henny Moan, Edvard Drabløs, Sverre Hansen, Joachim Holst-Jensen, Lydia Opøien, Rolf Søder, Ottar Wicklund, Olav Nordrå, Alf Ramsøy, Jens Bolling, Per Bronken, Grete Nordrå, Lillebil Nordrum

Tabu
2013-12-13
Morfar gick på skidor till Sverige under kriget och fick lunghinneinflammation... Jan Baalsrud tog sig fram barfota i snön, simmade genom isvatten och sov utomhus (läs: vinter) i en bergskreva (...)
Grothesk
2005-08-08
Faktum är att det var skottväxligar över stora avstånd i verkligheten så det är väl inget fel. Skulle även jag vilja se en remake då historien är ganska väldokumumenterad och filmen skulle kunna göras lite fylligare.
Snah
2005-07-02
Historien är helgjuten! Man fängslas stundom å det grövsta, men att ge den epitetet Norges bästa film genom tiderna är kanske väl magstarkt. Ibland är den småseg och en del dramaturgiska missar görs (som tabben som goeran omnämner nedan). Skottväxlingsscenerna är rätt fåniga, med "höftskott" som träffar på 200 m och skottväxlingar på avstånd som ser ut att vara en km. Dock får man säga att filmen har många snygga filmiska sekvenser. Att inte någon gjort en remake på denna är förvånande. Hyvens, Norge!
goeran
2005-05-28
Ett realistiskt krigsdrama med närmast dokumentär prägel men spänningen förtas delvis av att man redan i inledningsscenerna får veta hur det hela slutar.