2.6

Nionde kompaniet

Ett gäng unga pojkar som ryckt in i lumpen får en lysande affärsidé och bildar ett bolag för att arbeta åt ortens befolkning. Eftersom regementet redan har åtta kompanier kallar de sitt alltmer lönande företag för "Nionde kompaniet".

Originaltitel Nionde kompaniet
Regissör Colin Nutley
Manus Sven-Gösta Holst, Colin Nutley
Genre Komedi, 80-tal
Skådespelare Thomas Hanzon, Tomas Fryk, Jan Mybrand, Birger Österberg, Patrik Bergner, Harald Hamrell, Dick Eriksson, Sten Johan Hedman, Krister Henriksson, Carl Kjellgren, Margreth Weivers, Robert Sjöblom, Lennart Hjulström, Gunilla Nyroos, Sten Ljunggren, Marika Lindström, Hans Strååt, Peter Haber, Sara Forsberg

RustyFilm
2020-05-07
Colin Nutleys långfilmsdebut tror jag det är. Och det är ett mycket fyndigt koncept han tar sig an med ingredienser som: Svenska 80-talets korrupta och kriminella affärsidéer. Charmig svensk småstadsmiljö med många vackra sommarbilder. Och så lite svensk militär nostalgi. Det övergripande tänket är helt enkelt bra. Men när det kommer till utförande av detaljer, klippning och skådespeleri brister det i kvalitet lite här och där.
Christofer
2019-05-06
Det här har väl kanske inte åldrats jätteväl och det var säkert mer intressant när det begav sig, men det var trots allt inte fullt så dåligt som väntat. Om bara slutet hade skrivits bättre så hade en trea kanske inte varit helt otänkbar men såhär slappt får det inte vara i en upplösning.
päronanton
2019-02-12
Jag älskar denna filmen!
yrkeschaufföre
2018-08-05
De första 95% tilltalar mig, slutet kunde väl inte göras sämre. Colin har blivit bättre på att göra film men grundidén är ju bra.
2018-02-27
Absolut inte!!!
sodomiten
2018-01-01
Tv4 borde inte sända sånt här skräp.
sawa
2017-07-25
Den var bättre förr.

2017-07-14
Ikke særlig sannsynlig men grei
2014-11-09
En somrig film som luktar starkt av åttiotal, kan kännas lite långtråkig stundtals, men charmen finns där. Nionde Kompaniet är inte någon film med effekter och tuffa saker, däremot är det en tidsmaskin till åttiotalet och ett tidsfördriv för regniga sommardagar. 2+
Fläskkäft
2013-11-07
Rätt träffsäkert av Colin Nutley, att lyckas fånga ett svenskt småsamhälle, svensk sommar och girighet på detta sätt. Säga vad man vill men företagsamma var dom, det nionde kompaniet. Visst finns det brister, somliga är rätt sunkiga skådisar och en annan sak som stör mig är att det blir däcktjut när dom sladdar på en grusväg, inte en gång utan flera gånger. Många kanske skrattade gått åt de olyckliga sekunderna i slutet, själv tycker jag att de var fulla med skräck och ångest. Lättsamt men ändå en tanke bakom.