3.4

No Bears

No Bears berättar två parallella kärlekshistorier. I båda historierna plågas kärleksparen av dolda men oundvikliga hinder, vidskepelsens kraft och maktens mekanismer.

Originaltitel Khers nist
Regissör Jafar Panahi
Manus Jafar Panahi
Genre Drama, 2020-talet
Skådespelare Jafar Panahi, Naser Hashemi, Vahid Mobasheri, Bakhtiyar Panjeei, Mina Kavani, Narges Delaram, Reza Heydari, Javad Siyahi, Yousef Soleymani, Amir Davari, Darya Alei

2023-09-08
Cool idé och överlag en bra och spännande film! Tempot är dock en smula för lågt, och skådespeleriet lämnar lite att önska. Undrar om jag missade lite detaljer också pga trötthet, eller om filmen var knepig att hänga med i. Rätt vacker stämning är det i alla fall, väldigt naken film men ändå med några hänförande bilder, inte minst i öknen om natten. Och intrigen är ju riktigt intressant i sitt självreflekterande och politiska meta-universum. Velar rätt friskt mellan trean och fyran i betyg och jag har svårt att bestämma mig. Men det får nog bli en fyra till sist, även om den hänger lös.
goeran
2023-02-24
Jafar Panahis No Bears (originaltitel Khers nist) från 2022 är en mycket välgjord metafilm i flera lager som skildrar två parallella historier; hela tiden mot bakgrund av den iranska statens politiska och religiösa förtryck. Jafar Panahani lyckas mycket väl att med enkla medel avslöja de strukturer som förtrycker människorna i Iran. Betyg 4.