No One Knows About Persian Cats

Iranskkurdiske regissören Bahman Ghobadi utforskar nya territorier och tar sig an Teherans vilda storstadsdjungel i denna metadokumentär. Här lånar undergroundscenens rock och heavy metal melodin från väst men behåller sina egna politiska texter.

Originaltitel Kasi az gorbehaye irani khabar nadareh
Alternativ titel Nobody Knows About the Persian Cats
Regissör Bahman Ghobadi
Manus Bahman Ghobadi, Hossein Mortezaeiyan
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Hamed Behdad, Ashkan Koohzad, Negar Shaghaghi

HerrFågelsaft
2010-07-02
Commitments-vibbar, men det kanns som om handlingen aldrig kommer vidare. Hantverket duger heller inte. Fotot ar amatormassigt och manuset lamnar mig undrande. For manga svagheter i den har filmen. Men musiken ar bra i alla fall och det ar ju en viktig film som sakert kan gora det lite svarare for mordarregimen.
Tonti
2009-11-29
En oerhört intressant film som också är välgjord. Det är dock trist med MTV-sekvenserna som sänker filmen från fyran den annars fått. Persian Cats är i vilket fall en mycket givande film som alla som har chansen bör se.
KimEkberg
2009-11-25
bitvis som sambalolek för själen, bitvis lite jobbig med snabba klipp och trams. Dessa musikskapare verkar helt klart vara sköna lirare, och spänningen är påtaglig när de ständigt lever med pigsen i hälarna. en av festivalens intressantare, och absolut en borde-se.