2.3

No Retreat, No Surrender

Jason Stillwell är nyinflyttad i Seattle, USA. Hans största intresse är kampsport, något som hans far, en tidigare mästare som nu vänt sig emot allt vad kampsport heter, motarbetar. Jason hamnar snabbt i konflikt med stadens tuffa killar. Han går till sin idol Bruce Lees grav och söker hjälp. En dag när Jason somnat i sin egen träningslokal kommer Sensei Lees ande! Jason lär sig självklart kampsport på det snabba klassiska viset. En sidostory är att ett brottssyndikat försöker lägga alla kampsportsklubbar under sig. Dess mest fruktade hantlangare är Ivan the Russian.

Originaltitel No Retreat, No Surrender
Alternativ titel Karate TigerUppgörelsen
Regissör Corey Yuen
Manus Corey Yuen, See-Yuen Ng, Keith W Strandberg
Genre Action, 80-tal
Skådespelare Kurt McKinney, Jean-Claude Van Damme, J W Fails, Kathei Sileno, Kim Tai-chung, Ron Pohnel, Dale Jacoby, Kent Lipham, Timothy D Baker

2017-10-29
Solidus
2016-07-14
Jag älskar att filmen marknadsförs som en Van Damme-film och visst är han med...i cirka 15 minuter totalt. Istället är det en Bruce Lee fantast som är filmen huvudperson och tyvärr långt ifrån att vara lika karismatiskt som Jean-Claude. Låt oss vara ärliga: detta är en dålig film, men den är dåligt på ett hjärtligt sätt. Det känns som att skådespelarna (med undantag från Van Damme) är folk från gatan som aldrig ha skådespelat tidigare, men att de vill verkligen göra sitt bästa ifrån sig. Bäst är den dansälskande killen som blir bästa kompis med vår huvudperson. Sällan har en skådespelare varit så dålig, men så glad på samma gång. När jag tar en titt på regissörens CV ser jag att han har gjort mycket action (bland annat en av Jackie Chans bästa filmer - "Dragons Forever") och det ska erkännas att kampsportsscenerna i "No Retreat, No Surrender" är filmens höjdpunkt. Resten får dig att sucka eller att skratta. I mitt fall blev det mest skratt. Billig produktion, men underhållande.
Hypostas
2015-06-20
Underhållande skräp.
Count_Duckula
2015-04-05
Bra, men jag misstänker att den tyska dubben höll tillbaka schabraket.
BrutusBeefcake
2014-07-04
Nej detta var för uselt för att få ett bättre betyg, kasst skådespeleri och en oförlåterlig klippning, trodde det kunde va bra då regissören stått bakom en av mina favoriter, Dragons Forever och han har här med sig Van Dammevilket kunde bli riktigt bra. Men när van Damme knappt syns till och sista fighten inte är alls märkvärdig blir det på tok för dumt. Enda få positiva sakerna var några få imponerande träningsmontage och musiken då givetvis. Perfekt 80-tals surr i soundtracket. Resterande kan dock ta å gå för att lägga sig. (3+/15)
Raimo_1985
2013-06-25
Mellan trean och fyran men betoning på fyran i betyg. Otroliga fighting-scener mot slutet, väldigt positivt, mycket 80-tal och Van Damme. Jag älskar såna här filmer. Lite som Karate Kid men lökigare.
Mikael602
2013-06-23
En av favoriterna då jag var yngre
zonk
2012-12-29
Fantastiskt soundtrack! Oj oj oj, vilken 80-talskänsla!
Maxter
2012-08-08
En stämningsfull grabbig 80-tals rulle som jag sett många gånger. Gillar man "Karate Kid" så bör man ge denna en chans.
Rune2000
2012-03-15
En överraskande mysig film som tyvärr aldrig kommer ifrån faktumet att det är i slutändan bara är en remake av karate kid-storyn. De av oss som ser filmen för Jean-Claude Van Damme blir dock besvikna då han bara är med under max 10 minuter.