3.1

Nobody

Hutch Mansell, en underskattad och förbisedd pappa och make som tar emot livets smällar och förödmjukelser utan att någonsin slå tillbaka, en ”nobody”. När två tjuvar bryter sig in i hans förortshem en natt, avstår Hutch ifrån att försvara sig själv och sin familj i hopp om att förhindra allvarliga våldsamheter. Hans tonårsson, Blake, är besviken på honom och hans fru Becca verkar dra sig allt mer undan från honom. Efterdyningarna av händelsen eldar på Hutchs sedan länge sjudande raseri, utlöser latenta instinkter, och får honom att välja en väg som kommer att avslöja mörka hemligheter och dödliga färdigheter.

Originaltitel Nobody
Regissör Ilya Naishuller
Manus Derek Kolstad
Genre Drama, Action, Kriminalare, 2020-talet
Skådespelare Bob Odenkirk, Connie Nielsen, RZA, Aleksej Serebryakov, Christopher Lloyd, Gage Munroe, Paisley Cadorath, JP Manoux, Paul Essiembre, Humberly González, Araya Mengesha, Michael Ironside

Starkbröl
2023-01-21
Koncepten "de vet inte vem de jävlats med" och "vanlig man har fått nog" har ju minst sagt gjorts/setts förr men det är helt okej gjort här ändå, åtminstone i början och till och med det ska åkas buss. När "ryska maffian" kommer in blir det mest osannolikt och dumt. Halvsvag trea pga tramsig andra halva men mycket bättre än John Wick-filmerna (som många jämfört med) eftersom det här finns handling, karaktärsutveckling, humor, vältajmad musik, etc. Den närmaste ekvivalenten är dock The Equalizer och Nobody är nog något bättre ändå även om de är enormt lika, speciellt mot slutet då det blir Ensam Hemma With A Vengeance. Odenkirk är mycket bra och ger en del gravitas till sin omöjliga roll, också precis som Denzel i The Equalizer för övrigt.
amam
2022-12-30
Svag trea. Odenkirk är bra i huvudrollen. Synd att den dippar så mycket i andra halvan och kör för mycket på "actionkomedi". Busscenen var ju grym.
karlmats
2022-08-21
En film jag hade ganska höga förväntningar på, som en sorts blandning mellan John Wick och Brawl in Cell Block 99 där en till synes vanlig karl går crazy bananas på den kriminella världen. Ibland lever den upp till dessa förväntningar och ibland dippar den en del. Odenkirk gör ett fantastiskt jobb i huvudrollen, jag har aldrig sett Better Call Saul så jag har inte några förutfattade meningar om honom men tydligen var det här ett oväntat rollval men jag tycker han känns hur naturlig som helst här. Det blir kanske lite mycket när en 200 år gammal Christopher Lloyd ska gå runt med shotgun och döda folk men eftersom alla baddingar är ryska gängkriminella är det inte utan att man sitter och njuter lite i soffan över allt ultravåld. Den ligger lite och väger men det är så härligt kreativt ibland att jag väljer att avrunda uppåt för ovanlighetens skull. Föredömlig längd på en sån här rulle också där substansen är underordnad stilen. En svag 3a som kanske hade varit högre om det inte vore för förväntningarna.
2022-07-16
90 minuters snyggt förpackat underhållningsvåld med ett svängigt soundtrack. Ibland räcker det så.
Djason
2022-05-13
Påminner inte så lite om John Wick förutom att denna rulle har en del skön humor med. Bättre än väntat.
2022-05-11
Underbart helfestligt nästan hela vägen. Kanske den mest underhållande i sin genre. Stenhård! (11+/15)
fridenpaden
2022-04-14
Wicks ursäkt var i alla fall hunden. Här är det ett halsband. Vet vad man får. Underhållande.
Freeko
2022-01-20
Visst är den cool och jag vill tycka om den mer, men det är något som saknas eller så har jag bara blivit blasé när det gäller denna typen av våldsfilmer.
bauster
2022-01-11
Jämförelserna med John Wick är oundvikliga. Men ca tio ggr bättre.
Hanness
2021-10-24
En stark 3a, första halva är mycket underhållande sen blir det för överdrivet.