3.6

Noi the Albino

Nói bor med sin farmor i en kusthåla som hukar vid det mäktiga fjällets fot, där snöstormen piskar skiten ur invånarna. I skolan sover Nói på lektionerna, på fritiden tömmer han spelautomater, i hemmet förskansar han sig i ett hemligt källarrum. När han blir relegerad efter att ha låtit en bandspelare ersätta honom i skolan, ordnar hans alkoholiserade pappa ett jobb som gravgrävare. Enda ljuspunkten i Nóis liv är den nya expediten på kaféet. När nolläget i Nóis liv bryts, sker det med ohyggligt eftertryck.

Originaltitel Nói albínói
Regissör Dagur Kári
Manus Dagur Kári
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Pétur Einarsson, Tómas Lemarquis, Elín Hansdóttir, Hjalti Rögnvaldsson, Kjartan Bjargmundsson, Thröstur Leó Gunnarsson, Anna Friðriksdóttir, Thorsteinn Gunnarsson, Guðmundur Ólafsson, Haraldur Jónsson

Skapad 2019-11-10 av steely_dan
I skymningsljus syns ett stort berg täckt av snö. Omkring berget flyter havet. Om man inte vet att Nói Albinói är en isländsk film, så blir man i så fall snabbt varse detta, då det isländska...   Läs mer »

JimCarrey
2013-04-15
Byggs upp fint och bara jättekul att se bleknois bleka försök att slåss mot sitt bleka liv
JimCarrey
2013-04-15
lol
Invertedd
2012-10-28
Isländsk misär med en gnutta ljus någonstans... eller? Estetiken bidrar till något sorts drömskt, det känns liksom overkligt men ändå på riktigt. Jag gillar "humorn" som ändå bubblar i allt det tragiska.
Sophtoponken
2012-07-20
Fantastisk produktion med ångestvridande miljö.
steely_dan
2012-02-12
känns som ett måste att bege sig till island efter att ha sett den här!
Clasen
2010-12-05
Absolut sevärd historia - full av starka scener och känslor trots ett lugnt och behagligt tempo.
#54
2010-09-22
Fångade inte mitt intresse.
2010-08-19
Kärvt folk, de där islänningarna. (8+/15)
Toxx
2010-08-16
Riktigt intressant och smårolig skildring, rekomenderas!
Zuzz
2010-07-28
Njaa, sådär men godkänd. Det som störde mig var att jag trodde att den skulle sluta 2 ggr innan den faktiskt slutade.