3.8

Noisy Requiem

Flera parallella berättelser från samhällets skuggsida vävs samman runt psykopaten Makoto. Denne samlar organ av kvinnor han mördat i en skyltdocka, misshandlar handikappade krigsveteraner, och beter sig allmänt ociviliserat. Ett incestuöst syskonpar är, även de, fast i en ond cirkel av alienation och frustration, liksom Makotos handikappade arbetsgivare. Mycket av filmen är inspelat i Kamagasaki, ett nedgånget distrikt av Osaka, med amatörskådespelare mitt bland hemlösa och socialt utslagna.

Originaltitel Tsuitô no zawameki
Regissör Yoshihiko Matsui
Manus Yoshihiko Matsui
Genre 80-tal, Drama
Skådespelare Toshihiko Hino, Simon Kumai, Yukiko Murata, Mamiko Nakai, Dan Oosuga, Kazuhiro Sano, Akane Shirafuji

Frankish
2017-08-11
Jag känner igen min egen upplevelse i pufreds tidigare redogörelse. Väldigt mycket effektsökeri. Vissa scener är obehagliga i stunden, men förlorar på att vara del i ett teatraliskt uppradande av likartade scener. Rent estetiskt är den stundtals genial med magiskt ljus. 2+
apmannen
2014-02-19
Tror inte jag andades på 2,5 timme.
maldoror
2013-03-18
Det är visserligen en film som är värd att se om, om inte annat för hur intressant berättelsen och flera scener är komponerade men på grund av de tunga ångestkänslor den rörde upp känner jag ändå för att stänga dörren till den för att möjligen kunna kika in några ögonblick i tanken men inte för att öppna upp i ytterligare två och en halv timma.
SID6581
2012-08-02
Tror inte jag kan komma på någon film av samma kaliber som denna. Den sticker en i ögat gång på gång. Halvvägs in i filmen började jag förhålla mig till det hela som ett surrealistisk montage utfört som gatuteater. Samtidigt låg lockelsen om att se det som en förvrängd socialrealism kvar och klibbade. Kan inte låta bli att tro att det just är denna obehagliga transcendens som regissören eftersträvar. Det är liksom som filmen till ram och händelse ruttnar inifrån. Den bildar ett lurigt skådespel av undergång som förvränger ens sinne in i det sista och plötsligt står alla ens intryck och tolkningsramar i skyhöga lågor och man lämnas kvar stirrande oförstående mot en brännskadad dvärgkvinna i ett artificiellt och smutsigt glashus.
pufred
2012-03-26
"Everybody turns into a crow when they're hungry", Bizarrt, provocerande, nihilistiskt,avant-garde om samhällets utstötta,(krigsveteraner,hemlösa, seriemördare, incestuöst dvärgpar,pedofili mm.) gerillafilmad med amatörskådisar under 5 års tid. Blev en underground-kult-film. Svart-vit film utan ljus.Matsui hade tidigare jobbat tillsammans med Terayama & Ishii. Känns som M har influerats av Imamuras citat "I am interested in the relationship of the lower part of the human bodythe lower part of the social structure" också? Intressant? Ja kanske.? För mig känns den mest pretentiöst exploaterande och provocerande och jag skulle inte rekommendera den till några andra än folk som letar efter äckliga kult-filmer eller ska tenta i japansk avant-garde. Ändå rätt modig, bra filmat och underhållande trots sina 2,5 timmar med sparsam dialog. 2+
HerrArne
2011-12-08
Fascinerande och djupt oroande film.
arba
2010-06-04
Äckel-päckel film, fast en riktigt bra sådan.
MilkMonkey
2007-08-23
sjuk och obehaglig film med ett konstant, tre decimeters långfinger åt det japanska samhället . . allt är väldigt bisarrt, men ändå på något vis, trovärdigt . . det måste också vara den mest modiga (på gränsen till dumdristigt kanske) film jag sett -- bl a sätter en kvinna eld på taket av ett hus, och Matsui filmar brandmännen som kommer, uppenbarligen i en riktig utryckning