2.7

Noll tolerans

Johan Falk, kriminalinspektör på krimjouren i Göteborg, dras in i ett skottdrama i en gränd efter julhandelns slut på julafton. Han gör en hjältemodig insats, som bland annat räddar livet på ett barn, men dras sedan in i en mardrömslik spiral av händelser, som leder till att han själv blir åtalad. Han ser ingen annan utväg än att fly. Han tar lagen i egna händer i jakten på sanningen och blir därmed efterlyst och jagad av sina egna kollegor.

Originaltitel Noll tolerans
Regissör Anders Nilsson
Manus Anders Nilsson, Joakim Hansson
Genre Action, Thriller, 90-tal
Skådespelare Jakob Eklund, Peter Andersson, Marie Richardson, Jacqueline Ramel, Fredrik Dolk, Lennart Hjulström, Stig Torstensson, Hanna Alsterlund, Torkel Petersson, Erik Ståhlberg, Hans Mosesson, Claudio Salgado, Helén Söderqvist Henriksson, Tind Soneby, Margita Ahlin, Johan Kylén, Kristian Lima de Faria, Maria Hörnelius, Eivin Dahlgren, Mats Blomgren, Jerker Fahlström, Maria Lindström, Niclas Fransson, Jan Coster, Jan-Erik Emretsson

Skapad 2019-11-28 av Rollywood
Johan Falk är en av de poliser som arbetar vid polismyndigheten i Göteborg. Men han har en helt annan personlighet i dagens läge än vad han hade som nybliven polis. Det har nu gått flera år seda...   Läs mer »

Skapad 2019-11-14 av Stygga-Vargen
Jag tycker det är viktigt med traditioner - traditioner är något som formar oss, ger oss något att längta efter och något att föra vidare. En del traditioner jag har hänger ihop med årstider ...   Läs mer »

Murvel48
2018-12-31
Efter att ha sett alla 38 Beck-filmerna på några veckor så kändes ju den första Johan Falk-filmen riktigt bra.
karlmats
2017-03-20
Den här kände jag igen, måste ha sett den på tv minst en gång när man var yngre. En svensk polisfilm som inte sticker ut lika mycket som konsensus verkar vilja göra gällande. Eklund är väl helt ok men nån superstar är han då rakt inte. Även baddingen känns lite självgod. Är väl ungefär den här bilden jag har av svenska filmer från den här eran generellt, det är ganska sevärt, men inte nåt som fastnar. Får se om de lyckas höja insatserna i de kommande filmerna. En ganska stark 2a.
AlbinWesley
2016-11-10
Den här måste jag säga är en ganska stadig kriminalthriller, absolut gott nog i alla fall.
2016-10-22
En av de bästa svenska filmerna någonsin! Väldigt spännande och välgjord!
Catapilla
2015-12-30
Underhållande film men sjunker från trea till tvåa när moralkakorna duggar tätt mot slutet.
chris_lambert_
2015-07-17
De nya är bättre.
2014-11-03
Mycket bra svensk thriller med träffsäker handling och spännande karaktärer som behandlar ämnet rättvisa ur en rad skilda perspektiv. Tempot är rasande, det finns gott om överraskningar och tvära kast och regin ramar in helheten på ett mycket tillfredsställande sätt. Skådespelarprestationerna är bra.
LacombeLucien
2014-06-25
Är väldigt snäll och ger denna en 3a.
booby
2014-06-01
Trevligt med polisdrama i centrala GBG. Annars så är filmen väldigt tam.
LillaBlåaMus
2014-04-24
Bästa svenska thrillern sedan Mannen på taket - enligt TV3 Direkt alltså. I ett svagt ögonblick lät jag mig övertalas att se denna film, med enda önskan att bli en smula underhållen. Det blev jag inte. Funkar som vaggvisa, fast en lite väl lång vaggvisa... Vågar inte ens tänka på uppföljarna om den här delen ska vara den bästa. Beck framstår ju som konstfilm i jämförelse.