3.1

Mellan raderna

Alain är en framgångsrik förläggare i Paris. Han har samarbetat med författaren Leonard i många år och de är nära vänner. Därför blir det extra jobbigt när Alain måste meddela Leonard att hans nya manus är för dåligt för att ge ut. Något som Alains fru inte håller med om. Hon är övertygad om att det här är Leonards stora mästerverk ?

Originaltitel Doubles vies
Alternativ titel Non Fiction, Non-Fiction, Double Lives
Regissör Olivier Assayas
Manus Olivier Assayas
Genre Komedi, Drama, 2010-tal
Skådespelare Guillaume Canet, Juliette Binoche, Vincent Macaigne, Christa Théret, Nora Hamzawi, Pascal Greggory, Laurent Poitrenaux, Sigrid Bouaziz, Lionel Dray, Nicolas Bouchaud, Antoine Reinartz, Violaine Gillibert, Olivia Ross

StureStenhög
2019-09-20
Litteratur, politik, otrohet, och mycket snack. Nog är det här en fransk film allt. På bästa möjliga sätt. Det är en fröjd att få sitta och lyssna på de intressanta samtalen, och med tanke på att de rör sig kring vår tids digitalisering och vad den innebär för framtiden, så är det här en film som det antagligen vore kul att se om 20 år eller så, den kommer nog kännas daterad på ett ytterst intressant vis. I övrigt är det svårt att inte slås av hur avslappnat det franska samtalsklimatet är. Det är högt i tak utan att för den sakens skull vara provocerande eller kontroversiellt. Filmen har väl begränsade ambitioner dock, och det sätter också begränsningar för hur bra den kan bli. Men jag skulle inte vilja ändra på något, och trean är hyfsat stark
goeran
2019-04-13
Olivier Assayas nya film Doubles vies (svensk titel Mellan raderna) är både tankeväckande och underhållande; intelligent och sofistikerad och väldigt typiskt fransk. Skådespelarna, med Juliette Binoche i spetsen, spelar alla sina roller med inlevelse och ger verkligen trovärdighet åt storyn. Betyg 3.
Tonti
2019-03-31
Helt okej trevligt, men lite väl navelskådande med Binoche-skämtet och allt. Hela digitaliseringstemat är också så övertydligt gestaltat. Men bra flyt i dialogen och kul att se Rohmer-veteranen Pascal Greggory igen.