Nope

Invånarna i en liten stad i Kalifornien får bevittna något läskigt som dyker upp i himlen.

Originaltitel Nope
Regissör Jordan Peele
Manus Jordan Peele
Genre Skräck, Science Fiction, 2020-talet
Skådespelare Daniel Kaluuya, Keke Palmer, Brandon Perea, Michael Wincott, Steven Yeun, Devon Graye, Wrenn Schmidt, Terry Notary, Keith David, Barbie Ferreira, Donna Mills, Oz Perkins

djonipony
2023-01-15
Blev inte så taggad av trailern, när den kom, som andra och är inte exalterad över resultatet heller. 2.5/5. Redan i filmens början tänkte jag på likheter i karriärsstart mellan Peele och Shyamalan. Båda är rätt intressanta thriller-/skräckskapare med egna idéer. Båda slog igenom med dunder och brak tack vare debutfilmer som hyllades, Oscarsnominerades och som för alltid kommer vara deras högst betygsatta. Film #2 för resp skapare sjönk sisådär 1.0 på imdb mot filmen innan och det verkar vara kring höga 6 som de kommer hålla till. Som vatten på min kvarn visar sig Peeles tredje film, liksom Shyamalans tredje handla om aliens. Dock är Nope inte särskilt spännande och borde tightats till rejält med duktigt kapad speltid. Kill your darlings. Sidostoryn om asiatkillen gör ingenting för helheten och är helt onödig. Att Kaluuya (bra) och Palmer (störig) har koppling till filmbranschen gör inte heller något för helheten. Allt om deras bakgrund saknar relevans. Dessa 2h, inkl sidostories, kan kokas ner till...säg 85 min om två pers på en ranch som ser saker och sedan slåss för överlevnad. Allt lull-lull omkring kan skrotas. Kul med en Harry Belafonte-filmposter på en vägg och en retroskådis (gubben med vevkameran) samt westernmusik som båda känns som från en Tarantino film. Vi får se inom några år om slutet bäddade för genrebyte till western, om det blir att gå i Shyamalans fotspår igen och göra något som liknar hans fjärde film The Village eller om Peele överraskar.
Spook
2023-01-15
Inte lika bra som hans tidigare filmer, men helt ok.
Adeoo
2022-12-29
Inte så bra som jag förväntade mig men fortfarande underhållande. Kändes för lång och lite för sakta, så pass att det nästan blev tråkigt och tappade intresset. Bra skådespel och snyggt foto men hoppades som sagt på mer.
Djason
2022-11-27
Rätt härlig film ändå om man bortser från apscenerna som jag inte begriper varför de är med. Snyggt gjord och med en rätt mystisk stämning.
jack_jack_jack
2022-10-02
Välgjord men hade hoppats på mer body horror. Fattar inte vad ap-sidstoryn riktigt tillförde som ju VAR intressant, men trodde på något sätt de två sakerna skulle sammankopplas nån gång. Men icke.
Anaythea
2022-10-01
Genomtråkig film, längtade efter att den skulle ta slut. Inte läskig ens det minsta.
Ghostface
2022-10-01
Jordan Peele kan skapa en mystisk och oberäknelig stämning som han borde kunna ta bättre vara på, detta kändes hysteriskt och lite som för mycket av en kopiering av Spielbergs ufo-tema för att det ska kännas originellt. Betyget är ganska svagt.
Engravadlax
2022-09-08
Dåliga idéer, noll dramaturgi, bara osammanhängande nonsens till manus. Mindre av en ren chansning än Us, men inte mycket bättre. Peele har filmtekniska chops, jag önskar bara att han förstod att han inte kan skriva manus för fem öre men att han har möjligheten att jobba med andra som kan det.
Commandante
2022-09-03
Under första halvan undrade jag när filmen skulle börja, under andra halvan ville jag bara att den skulle ta slut. Det finns ingenting som sticker ut. Karaktärerna är korkade, spänningselementen är tråkiga, storyn är platt. En helt menlös film vars titel ger ett väldigt tydligt svar på huruvida du borde se den.
mazquara
2022-08-30
Kanske årets bästa, amerikansk filmhistoria sammanfattad i en film, så genialiskt att jag har svårt att uttrycka mig