Nope

Invånarna i en liten stad i Kalifornien får bevittna något läskigt som dyker upp i himlen.

Originaltitel Nope
Regissör Jordan Peele
Manus Jordan Peele
Genre Skräck, Science Fiction, 2020-talet
Skådespelare Daniel Kaluuya, Keke Palmer, Brandon Perea, Michael Wincott, Steven Yeun, Devon Graye, Wrenn Schmidt, Terry Notary, Keith David, Barbie Ferreira, Donna Mills, Oz Perkins

Noseman2005
2024-04-08
Annorlunda och lite knasig, men inte så att det blir särskilt se- eller minnesvärt. 5/10
BarryHero
2024-03-13
Fantastiska ökenmiljöer och foto, och lär ha varit spektakulär att se på den stora duken. Kul syskonrelation mellan de två huvudpersonerna, och skoj upplägg om hur allt handlade om att få saker och ting på bild. Hade gärna sett mer av Steven Yeun som har varit duktig i andra sammanhang. Imponerande effekter överlag, och lite Spielberg-känsla som andra påpekat.
espresso.life
2024-02-16
Väldigt udda ;)
Catapilla
2023-12-10
Vad hände här egentligen? Föregående två rullarna var riktigt bra och obehagliga men här tappar han bollen fullständigt. Ingen bryr sig om flygande tvättsvampar i öknen.
Blinedale
2023-09-13
Tips för er som avfärdat plotten med apan som irrelevant (vilket jag också gjorde först): Sök på "Nope explained" på YouTube. När polletten trillar ner så sitter storyn bättre.
vonadel
2023-08-01
Tycker den var sevärd. Snyggt gjord. Alltid spännande med UFO's, och här har man twistat till det lite också. Bra skådespel, framförallt av Palmer. 6/10
2023-07-01
Inte fullt så mystisk som Peele's tidigare, utan mer rättfram. Men ett tillräckligt och godkänt försök att skapa lite nytt i ufo-genren. Gillade karaktärerna och scenografin funkade fint som bakgrund. Sidostoryn med apan var intressant, men helt onödig tyvärr.
amam
2023-05-06
Skönt att Peele skippade det mesta av det politiska som färgat hans tidigare filmer och visar att han kan bara göra en kul film. Ett lite annorlunda perspektiv på UFO-genren med bra och sympatiska karaktärer.
Rune2000
2023-04-25
Ju mer jag tänker tillbaka på denna film, desto mer börjar jag tycka att Jordan Peeles karriär följer i spåren av M. Night Shyamalan. Båda lyckades att bli hyllade för sina tidigare verk, men precis som med Signs (2002) så lyckas Peeles tredje film att visa sprickor i fasaden. Nu är det bara en tidsfråga innan han levererar sin version av The Village (2004). Edit: Såg precis att flera andra har skrivit om likheten med Shyamalan. Kul att jag inte var den enda som märkte det. :)
Ful_fisk
2023-02-20
Förväntade mig nog mer av det politiska som funnits i Peeles tidigare filmer, med detta är ju mest bara en vanlig UFO-rulle. Jag kommer att tänka lite på M Night Shyamalan, vilket ju knappast är bra. Mycket Signs-vibbar här, fast ändå bättre och med ett mindre katastrofalt slut. Men visst, andra halvan, när man vet vad det hela handlar om, är ju lite tradigare. Men den första bygger upp bra och det är ändå lite småspännande hela vägen. Ett par fake-scares är dock under Peeles värdighet, och hela sidointrigen med apan har ju ingenting med någonting att göra. Han borde sparat den till en annan film där den hade kunnat tillföra något istället för att klämma in den här. Det finns uppenbarligen mycket negativt att säga, men jag tyckte ändå filmen var helt okej. Hade nog bara förväntat mig en mer underfundigt smart film än en lite halvdum men underhållande genrefilm.