3.6

Nord och Syd

Miniserie i sex delar. Sydstataren Orry Main och George Hazard från Nordstaterna blir bästa vänner när de studerar på den anrika militärskolan West Point. Samtidigt är det oroligt i USA. Det har länge varit kyligt mellan nord och syd. När Abraham Lincoln väljs till president finns inte längre någon återvändo: Krig.

Originaltitel North and South
Regissör Richard T Heffron
Manus Paul F Edwards, Patricia Green, Douglas Heyes, Kathleen A Shelley
Genre Romantik, Krig, Mini-serie, Drama, Western, 80-tal
Skådespelare Patrick Swayze, James Read, Lesley-Anne Down, Wendy Kilbourne, Kirstie Alley, Jean Simmons, Terri Garber, Genie Francis, Philip Casnoff, Lewis Smith, John Stockwell, David Carradine

2018-01-23
En 5:a så klart...
2017-10-30

2017-08-07
Den här miniserien har tyvärr inte åldrats så bra som jag hade hoppats.
Starkbröl
2016-12-18
Kvalitet rakt igenom. Viss doft av såpa.
2015-03-16
Klassisk tv-underhållning man satt som klistrad framför som grabb, och som nu är grymt rolig att se om. Visst är saker och ting daterade, men den här påkostade familjesagan är aldrig dålig utan håller fortf bra kvalité. Många minnen blev det. Ska nu ta mig an fortsättningen.
2015-02-09
Vi satt hela familjen och såg på Nord och Syd när den visades på SVT när jag var liten. Man brukar säga att man inte ska återvända och se film och TV man älskade som liten men här gjorde jag ett undantag och tack och lov visade sig detta vara en miniserie som fortfarande håller. Ärligt talat är detta väldigt bra och sevärt. När jag ser hur duktig Patrick Swayze var här så blir jag berörd över att vi idag inte har honom kvar i livet.
Florian1978
2013-08-06
Trots att både säsong 1 och 2 är nästan 20 timmar långa förblir serien lite ytlig när det gäller personerna, det är för många olika trådar som ska fås med. Det blir för min smak också lite väl sliskigt i vissa avsnitt. Lite mindre romans och ännu mer "hårda fakta" om vardagen på denna tid hade jag uppskattat. Men ambitionen är god och man kan nog lära sig ett och annat om inbördeskriget och dess orsaker samt konsekvenser. Många skådespelare håller en bra nivå. Tyvärr finns det dock en del som inte riktigt håller samma klass (t ex Jonathan Frakes som huvudsakligen bara spelar sig själv, exakt samma skådespel som i "Star Trek The Next Generation"). Dessutom har en del viktiga roller bytt skådespelare efter första säsongen, en förändring till det sämre tycker jag. Men överlag en rätt så gripande porträtt av livet före och under det amerikanska inbördeskriget.

2012-05-04
Storslaget epos som visserligen smakar såpopera då och då, men ändå ger en magnifik uplevelse.
Taliah
2012-04-22