3.4

Norma Rae

Liksom de flesta i den lilla staden i södern jobbar Norma på den stora, slamriga textilfabriken. Ett lågavlönat, slitsamt jobb där cheferna härskar över arbetarna likt vakter i ett straffläger. När ett fackombud från New York försöker ena de anställda att starta ett eget fackförbund möts han med vettskrämd tystnad. Av alla utom Norma Rae.

Originaltitel Norma Rae
Regissör Martin Ritt
Manus Irving Ravetch, Harriet Frank Jr
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare Sally Field, Beau Bridges, Ron Leibman, Pat Hingle, Barbara Baxley, Gail Strickland, Morgan Paull, Robert Broyles, John Calvin, Booth Colman, Lee de Broux, James Luisi, Vernon Weddle

film_Alex
2018-09-18
Det här är ett bra exempel på anti-amerikansk propaganda: youtu.be/vwFshwxECq0
jiemm
2018-01-25
Den här filmen är välgjord och välspelad. Men den är liksom ganska odramatisk på något sätt.
Dele
2016-05-22
Välgjord, välspelad, hyfsat intressant och väldigt amerikansk.
Zipper
2016-01-01
En aning enkelspårig, men välgjord och välspelad - framför allt av Sally Field.
2014-12-27
Nu var det inte direkt igår man såg denna film men ändå så ligger minnet av Sally Fields strålande prestation väldigt nära och klart i minnet. Som film känns den långt ifrån så intressant som den säkert gjorde när den var aktuell. En sak är dock säker: en prestation som den som Sally Field levererar blir dock aldrig för gammal eller uttjatad.
sirkurt
2013-06-01
Tycker det här var en ganska trist film inte direkt dålig men ingen eller inget i filmen intresserar mig direkt och det är väldigt mycket klichéer, blev väldigt platt alltihop, tycker inte att det funkade att allt berättades ur huvudpersonens perspektiv mer eller mindre, då jag inte kunde engagera mig i någon annan som jobbade på fabriken, de blev som små gråa figurer vilket gjorde handlingen/filmen till ett ännu större frågetecken.
Fläskkäft
2012-12-09
En film som det är lätt att engagera sig i och att känna medkänsla. Jag gillar tidsandan, miljöerna, modet och den allmänna känslan som råder genom filmen. Trovärdiga skådisar och Sally Field fungerar bra i sin roll. Textilfabriken är bra skildrad med mycket smuts, bullrig miljö och riktigt slitna själar. Även om filmen var väldigt förutsägbar var det en trevlig upplevelse tycker jag.
Astrojacob
2012-03-27
Klassisk arbetarkampsfilm med utmärkt Sally Field. Bra Fyra.
DanielMott
2009-03-01
Martin Ritt regisserade den här underdogfilmen om kvinnan med samma namn som titeln, spelad av Sally Field som vann en välförtjänt Oscar för sin insats. Norma och hela hennes familj arbetar i en textilfabrik i södra USA. Alla arbetar för minimilön och utan några som helst rättigheter, tills en fackföreningsrepresentant kommer till den lilla staden för att försöka övertyga arbetarna och Norma att bilda ett fack. De går enorma motgångar till mötes men ger inte upp utan kämpar för sin sak. Normas mod får mig att vilja skaffa både ett arbete och ett medlemskap i facket och trots en del överflödiga partier (och en väldigt tidsbunden om än välsjungen titelsång framförd av Jennifer Warnes, som också fick en Oscar) blir betyget en stabil fyra.
NHL
2007-05-06
En vänsterorienterad liten film. Sally Field och Pat Hingle gör bra ifrån sig. Filmen kom i samma veva som en mängd andra filmer på ett liknande tema. Den är inte dålig, men eftersom ämnet i sig inte ligger mig varmt om hjärtat så berör den mig inte nämnvärt. Men som sagt, hyggligt skådespel.