2.4

Norman: The Moderate Rise and Tragic Fall of a New York Fixer

Norman Oppenheimer är en "fixare" i New Yorks judiska samhälle som blir vän med en ung politiker som är i en lågpunkt i sitt liv. Tre år senare, när politikern blir en världsledare, förändras Normans liv på gott och ont.

Originaltitel Norman: The Moderate Rise and Tragic Fall of a New York Fixer
Alternativ titel Norman
Regissör Joseph Cedar
Manus Joseph Cedar
Genre Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Richard Gere, Lior Ashkenazi, Hank Azaria, Steve Buscemi, Charlotte Gainsbourg, Michael Sheen, Dan Stevens, Yehuda Almagor, Isaach De Bankolé, Josh Charles, Doval'e Glickman, Neta Riskin, Tali Sharon, Scott Shepherd, Harris Yulin

jonbo
2017-10-02
Gere skapar en karaktär som är både patetisk, osympatisk men älskvärd. Framförallt vinner filmen på att den är ett intressant personporträtt.
StureStenhög
2017-07-30
Inte så tokigt. Norman är en lite irriterande karaktär men han växte på mig och med tiden brydde jag mig alltmer om honom, han blir rent av lite av en tragisk hjälte i slutändan. Geres insats går lite hand i hand med den utvecklingen, jag var till en början tveksam till om han var rätt för den här rollen, men han försvinner snart in i den och gör en riktigt övertygande insats. I övrigt är det helt enkelt kul att se de olika intrigerna rullas upp, det blir ett ganska avancerat nät av händelser med Gere som någon sorts skojarspindel. Det känns dock fortfarande som att ett tightare manus och lite säkrare regi hade kunnat göra en del för den här filmen, men klart duglig underhållning är det