Noroi

Masafumi Kobayashi, en TV-reporter som specialiserat sig på paranormala företeelser, undersöker samtidigt flera olika personer som erfarit just dessa. De olika fallen tycks till en början orelaterade, men när flera detaljer återkommer i dem alla, och när ordet "Kagutaba" framträder på en ljudinspelning, börjar han ana att de alla är länkade till något från det förflutna, något hemskt.

Originaltitel Noroi
Alternativ titel Klatwa, Noroi: The Curse
Regissör Kôji Shiraishi
Manus Koji Shiraishi, Naoyuki Yokota
Genre 2000-tal, Skräck
Skådespelare Jin Muraki, Rio Kanno, Tomono Kuga, Marika Matsumoto, Yôko Chôsokabe, Miyoko Hanai, Satoru Jitsunashi, Makoto Inamori, Maria Takagi, Yoshiki Tano, Yôichi Okamura, Mana Okada, Takashi Kakizawa

amam
2017-06-14
Svag trea. Inte speciellt läskig och lite väl utdraget men hyfsat grundutförande och stämningsbyggande.
2017-06-03
Mycket bra upplägg. Första halvan är mest ett pusselläggande. Trots att det inte händer särskilt mycket spektakulärt så kändes det hela tiden som att något var på gång. Sedan smäller det till. Inte jätteläskigt, men en väldigt otrygg stämning. Det är ganska lätt att dra paralleller till BWP, och då inte bara för att detta är någon sorts "found footage", utan för att stämningen är väldigt lik - inte minst för den där känslan av att inte få veta vad som händer. På det hela taget en riktigt bra film om än något rörig och utdragen. (9+/15)
DeLarza
2016-04-03
Spännande slow burner som tyvärr hade behövt starkare avslutning för högre betyg.
gruso
2015-08-27
Jag tycker denna även har en del komiska inslag, till exempel foliehattmannen, men det framgår inte av beskrivningen eller genretilldelningen varken här eller på imdb. Eller är det bara jag som har knäpp humor? :)
idd
2014-08-06
En tafflig, övertydlig å totalt manusbedrövlig soppa på alla sätt. Egentligen en katastrof men gillar man klyschigt lågbudgetskräp så är det definitivt sevärt!
jinjaben
2013-07-20
Storyn var väl egentligen rätt okej, men upplägget tilltalade mig inte alls.
Engravadlax
2013-07-18
Suck.
-kakihara-
2013-02-22
Snudd på en femma. Väldigt obehaglig film som får nackhåren att resa sig... Inte skrämmande så man hoppar till, utan mer kuslig och obehaglig atmosfär...
ulke666
2012-03-21
Asiatiska skräckfilmer brukar ofta ha en förmåga att bygga upp en riktigt skön stämning. Ibland sitter man rejält på spänn så att man nästan känner sig som en skolflicka som kollar på Twilight. Tyvärr gäller inte detta vid denna film. Inte skrämmande för fem öre och dokumentärkänslan känns bara misslyckad.
elzplz
2012-02-20
svinläskig :( japaner kan det här med att skrämma livet ur en.