2.7

Norrmalmstorg

Svensk tv-film om ett av de mest uppmärksammade kriminalfallen i Sveriges historia. I augusti 1973 rånades Kreditbanken på Norrmalmstorg av en maskerad man, beväpnad med k-pist. Han tog fyra personer som gisslan och meddelade polisen sina krav: tre miljoner kronor och att Clark Olofsson skulle föras till banken. Det gastkramande gisslandramat pågick i nästan sex dygn.

Originaltitel Norrmalmstorg
Regissör Håkan Lindhé
Manus Håkan Lindhé
Genre Drama, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Tuva Novotny, Örjan Landström, Torkel Petersson, Shanti Roney, Johan Widerberg, Melinda Kinnaman, Göran Ragnerstam, Niklas Falk, Donald Högberg, Toni Wilkens, Ola Isedal, Tova Magnusson, Bengt Braskered, Marit Falk, Peter Wahlqvist

Skapad 2019-11-09 av Denfilmgalne
Filmen Norrmalmstorg är en av de bättre svenska filmerna. Den handlar om rånet mot en bank vid Norrmalmstorg under 70-talet. Man får följa gisslantagarna samt de som har blivit tagna som gisslan ...   Läs mer »

2016-08-01
Väldigt spännande och välgjort!
AlbinWesley
2015-10-19
Man lyckas med hyfsat mycket med små medel, jag får som åskådare ta mig an rollen som gisslan och även jag drabbas av stockholmsyndromet - till en början tycker jag rakt illa om Jan, för att med filmens gång sympatisera med honom mer och mer. Enkelt, och bra - men ingen Dog Day Afternoon liksom.
Asmorod
2015-09-30
Mysig i samma anda som Bibliotekstjuven.
2014-12-30
Minns att jag såg denna TV-film då den första gången visades på TV. Annars hade man hört mycket om denna händelse tidigare från föräldrarna. Intressant är ju att det är från denna händelse som uttrycket Sttockholmsyndromt kommer ifrån dvs. när personerna i gisslan börjar känna för sina kidnappare. Ett uttryck som väldigt ofta dyker upp i utländska filmer. Jag gillade filmen men den har inte gjort så stort intryck mig efter det. Torkel Petersson och Göran Ragnerstam är som sagt väldigt sevärda. 3+
Werim
2014-05-02
Riktigt spännande. Det känns äkta och verkligt rakt igenom. Stort plus till Torkel Petersson som gör en riktigt bra roll.
Astrojacob
2013-12-15
Ovanligt bra för att vara svenskt drama. Trovärdigt o troligen Torkels bästa roll. Bra saxat med riktiga journalbilder som gav den en autentisk touch. Cool Trea.
RunRiot
2013-10-05
Riktigt bra, men ger ingen större inblick i händelserna runt omkring. Väldigt bra skådespeleri som känns verkligt.
Hösthäxa
2013-09-20
Rätt intressant och de autentiska bilderna gör sig bra i filmen. Bra skådisar
Dele
2013-08-27
En del överdramatiseringar, men som helhet en ok. skildring som kanske inte riktigt lyckas hålla stilen ända in i mål. Inklippen av autentiska bilder fyller sitt syfte att förstärka verklighetskänslan.
johanjaatinen
2013-07-08
Jättekul med en "actionfilm" med tafatta svenska poliser som aldrig varit med om något liknande. Känns autentiskt.