3.4

Norrtullsligan

Svensk stumfilm. Om fyra hårt kontorsarbetande kvinnor i 1920-talets Stockholm: Pegg, Baby, Emmy och Eva. Kvinnorna bor tillsammans i en liten tvårummare i Vasastan men har, trots den trånga situationen, en trivsam tillvaro i glada vänners lag och kallar sig själva för "Norrtullsligan". När sedan Baby hotas av uppsägning för fackligt engagemang; Emmy på grund av av sjukdom tvingas läggas in på sjukhus utan att arbetsgivaren bryr sig - och Pegg får ta emot sexuella anspelningar av kontorschefen och blir antastad av en berusad man på gatan - så tycker de att måttet är rågat! Tillsammans med en grupp andra kvinnor går de samman och bildar en egen strejkkassa...Filmmanus av Hjalmar Bergman efter Elin Wägners debutroman.

Originaltitel Norrtullsligan
Regissör Per Lindberg
Genre Drama, Stumfilm, 20-tal
Skådespelare Tora Teje, Inga Tidblad, Linnéa Hillberg, Renée Björling, Tollie Zellman, Lauritz Falk, Elsa Carlsson, Elsa Ebbesen, Egil Eide, John Norrman, Nils Asther, Stina Berg, Olav Riégo, Lili Ziedner, Gabriel Alw

2022-11-20
Storyn och stämningen är ju bra, men själva berättandet är väldigt osammanhängande och spretigt. Fick aldrig ett fullt grepp om helheten, även ifall jag förstår vilka teman den ville ta upp. Samtidigt är den ju lite cool och fräck, och fotot är fint även ifall textrutorna står för en alldeles för stor del av berättandet. Det blir en trea för dess unika kvaliteter, men ändå den svagast möjliga trean. Väldigt fint restaurerad är den i alla fall.
Teolinda
2014-02-01
Jag tycker den var jätterolig och skön, härligt sarkastisk då och då! Kanske lite ytlig ibland.
TobiasRydén
2013-10-21
Nära fyran. Charmig och underhållande, och för en fantast av gamla svenska filmer är det kul att se Inga Tidblad som ung, Lauritz Falk som barn och John Norrman som 40-åring.
Pembleton
2013-10-20
Synd på slutet, annars toppen! Kul att se stumfilm med mellantexter i första person.
Jonatanh
2007-01-10
Lite som en Virgin Suicides. Fast i Stockholm och på 20-talet. Viktig film på många sätt. Underhållande och rolig men VARFÖR skrattar folk åt stumfilm på automatik åt saker som inte är menat att vara roliga?!? IDIOTI. Lär är förstå annat än nutida film eller lämna biosalongen.
arvidsollenby
2006-08-23
Får bli en fyra i stället den var betydligt roligare och bättre än jag minns den, dock vet jag itne om jag tycker slutet är särskillt bra.
thegoodold
2006-08-22
Hade sjukt låga förväntningar på denna filmen men den gick över dom förväntningarna. Denna film var rolig och intressant, inte minst för att den är så gammal. I BIO-salongen spelades jättebra pianomusik som förhöjde upplevelsen. Svag trea.