3.5

North Country

I mitten av 80-talet råkade en ensamstående mor ut för grova sexuella trakasserier på sin arbetsplats, ett lokalt gruvbolag. Detta ledde till att hon tog upp kampen tillsammans med sina kvinnliga arbetskamrater mot bolagsledningen. Baserad på en verklig händelse.

Originaltitel North Country
Regissör Niki Caro
Manus Michael Seitzman
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Charlize Theron, Frances McDormand, Sissy Spacek, Sean Bean, Richard Jenkins, Michelle Monaghan, Thomas Curtis, Elle Peterson, Woody Harrelson, Jeremy Renner, Amber Heard, Rusty Schwimmer, Linda Emond, Corey Stoll, Brad William Henke, Xander Berkeley

wasteoftime
2018-01-12
Visst är det ostigt och väldigt draget till sin spets på sina håll, men om man tycker att det som sker i filmen är hemskt så är det nog inte mycket mot hur sanningen faktiskt var, kan jag tänka mig. Förvånande bra ensemble skådespelare och det är bra, även om det känns som att det saknas lite information, men inget som är jätteviktigt. Men man hade väl gärna haft lite mer bakgrundsinformation och det känns som att hon jobbade i gruvan max en vecka. Det kunde gott varit lite mer "vardag" insprängt på något sätt för att få filmen att kännas mer representativ för tiden som gick. Eller så gick det knappt någon tid. Det blir ju ett frågetecken, som sagt. Men ja, bra är det. En tvåa för nu.
2017-10-18
2016-10-27
En av Charlize Therons bästa!
oapelmo
2015-01-25
Dylanbaserat soundtrack. Klanderfritt skådespeleri. Diskbänksrealism med verklighetsbakgrund. Harrelson, Bean och McDormand ger det lilla extra.
2014-12-16
Hur många gånger har man inte som filmtittare upplevt alla dessa knep som denna film använder. Man känner igen det mesta men vad gör det när de fungerar för här fungerar till viss del på mig. Jag blir engagerad och detta är mest tack vare duktiga skådisar som levererar bra prestationer. Jag måste säga att filmen överträffade mina förväntningar. 3+
Belleboo
2014-12-14
Riktigt bra och lärorik, den är värd den ångest och ilska den ger en. Bra skådespeleri.
2014-11-17
Trean kanske är snäll då ämnet är viktigare än filmen är bra.
Tatty
2014-08-08
Lite hård film där män beter sig svinigt men stark film som säger nåt om respekt. Bra film med budskap enligt min del.
Körsbär
2014-01-04
Om man sitter och blir irriterad över en karraktär då brukar jag se det som ett jäkla bra tecken på att det är en bra skådespelare.(Kan ju även såklart vara att han/hon skådespelar dåligt också men inte i detta fall). Mycket imponerad av skådespelar insatserna i denna film, sure några scener känns väldigt mycket Hollywood. Helhets betyget är ändå bra, att handlingen är en äkta händelse gör ju att man skäms, jösses säger jag bara. Filmen en stark trea!
ShenLong
2013-11-13
som om mitt manshat inte var långt gånget nog