North & South

Ett BBC-drama i fyra episoder. Handlar om Margaret Hale, dotter från en medelklass familj, som vuxit upp i idylliska, södra England. Hennes far får ett jobb i staden Milton, som ligger i norra England. Staden håller på att förvandlas till en industristad med rasande fart och hela familjen tvingas flytta dit. Margaret blir chockad av den nya miljön; smutsen, oljudet och folkets ovänlighet i staden. Men framför allt är det fattigdomen som berör Margaret. Ägaren till Marlborough Mills, John Thornton, representerar allt som hon avskyr och Margaret bestämmer sig för att hjälpa arbetarna och deras familjer. Medan tiden går förändras Margarets bild av John Thornton och Thornton är i sin tur i hemlighet djupt förälskad i henne.

Originaltitel North & South
Regissör Brian Percival
Manus Sandy Welch
Genre Mini-serie, Drama, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Sinéad Cusack, Lesley Manville, John Light, Pauline Quirke, Tim Pigott-Smith, Anna Maxwell Martin, Jane Booker, Ben Crompton, Brendan Coyle, Daniela Denby-Ashe, Richard Armitage, Lucy Brown, William Houston, Tom Charnock, David Cullin

cannibalrice
2016-03-05
Skådespelarna är helt suveräna!
Ailuj
2016-03-01
Välgjord, sympatisk och äkta. Håller verkligen med gubben viktor i att man inte saknar de gröna landskapen som man är så van med från övrig kostymdrama.
hexelo
2013-12-26
Underbar och annorlunda romantisk kostymfilm. Lite sentimental och hade personligen lite svårt för hjältinnan, men i sin helhet vacker och välgjord!
gubbenviktor
2013-04-10
URBRA! Inte gör det något att man inte får se ett skvatt av de fantastiskt grönskande landskapen man vant sig vid i dessa brittiska kostymdraman. (Detta utspelar sig mest i stan. Och i den brittiska blaskvintern dessutom. Och ofta i en fabrik dessutom!) Men det är ju romantiskt så man RAMLAR!!
cookiebee
2013-03-07
Yes, den här gillar vi. Jag är ju ett kostymdrama älskare, och den här var inget undantag. Kärlek och måbra miniserie.
Rockylin
2013-01-25
Bland de bästa miniserier jag sett i sitt slag. Om man brittiska kostymdraman som Jane Austen's Stolthet och Fördom så kommer denna nästan garanterat bli en favorit. Snyggt, välgjort och välspelat. Oemotståndligt och underbar musik., som sliter hjärtat ur en - på ett bra sätt.
Luene
2013-01-04
En helt otrolig mini-serie! För en gång skull går det inte ut på att gifta bort dottern. Otroligt skådespel!
emmacecilia
2011-06-09
Nu har jag sett om den och den är ju fantastisk! Kan inte få nog av vissa scener. Kan inte komma på någon liknande serie som är bättre heller. Rekommenderas å det varmaste!
emmacecilia
2011-06-06
Lika bra som, om inte bättre än alla andra BBC-kostymdrameserier. Rätt befriande att inte allt går ut på att tjejerna ska hitta män att gifta sig med, som i Austen-berättelserna. Annars är ju mycket likt, förstås, men det är också det jag tycker om och är svag för.
Netza
2010-11-04
Pingu Dreams: Precis som Stolthet och fördom är denna film baserad på en bok...