3.3

Northanger Abbey

Unga, oskuldsfulla lantsflickan Catherine Moreland kommer till Baths depraverade societet med drömmar och fantasier kryddade av hennes förkärlek till romantiska gotiska böcker. När hon möter ståtlige Henry Tilney, ägare av mystiska Northanger Abbey, får hon svårt att skilja på fantasi och verklighet. Efter en roman av Jane Austen.

Originaltitel Northanger Abbey
Regissör Jon Jones
Manus Andrew Davies
Genre 2000-tal, Drama, Romantik
Skådespelare JJ Feild, Felicity Jones, Geraldine James (röst), Michael Judd, Julia Dearden, Gerry O'Brien, David Brittain, Liam Cunningham, Sophie Vavasseur, Hugh O'Conor, Mark Dymond, Sylvestra Le Touzel, Desmond Barrit, William Beck, Carey Mulligan

ulpe01
2013-03-17
Jo, visst är det klassisk Austen, men det når inte samma höjder som exempelvis Förnuft och känsla. Ändå helt ok.
MMeedendorp
2013-01-19
Den var bra, men det räckte inte längre än en trea. Det kändes som att det var något som saknades och den var alldeles för kort. Annars är det helt min cup of tea.
MrsSchnieder
2012-04-04
Äsch..
Rosettflickan
2012-02-13
Helt och hållet underbar!
ergopliroforia
2012-01-31
Måste medge att överklassens salonger och ritualer har en viss dragningskraft.
Mikka
2011-11-11
Jag är så kluven. Den här filmen lider verkligen av att den är så kort. Det blir så ytligt och abrupt med så korta klipp och snabb händelseutveckling. Men filmen är ändå relativt välgjord och underhållande. JJ Field passar utmärkt i sin roll och drömsekvenserna är snyggt gjorda. Men jag hade verkligen önskat mer djup med fler och längre scener, då hade det blivit riktigt, riktigt bra. Väldigt sevärd film ändå. 3++
Virrpanna
2011-09-30
Denna film är en av de bästa filmatiseringarna av Jane Austens böcker. Gillar att denna film är lite "mörk".
answai
2010-11-11
Ganska förtjust i denna form av lättsamma kostymfilmer; välspelad, underhållande, förutsägbar. Men att vara förutsägbar är inte alltid något negativt, tvärtom. Kanske inte den djupaste av filmer, men mycket bra som underhållning.
kaustiksoda
2010-08-30
Överraskande charmig, men jag gissar att jag borde sett en filmatisering, eller läst boken för ungefär 15 år sedan för optimal effekt.
MissHanni
2010-03-14