2.7

22 July

Efter de förödande terrordåden i Norge 2011 söker en ung överlevare, de sörjande familjerna och resten av Norge rättvisa och ett sätt att läka såren.

Originaltitel 22 July
Alternativ titel One of Us
Regissör Paul Greengrass
Manus Paul Greengrass
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Anders Danielsen Lie, Jonas Strand Gravli, Jon Øigarden, Maria Bock, Thorbjørn Harr, Seda Witt, Isak Bakli Aglen, Ola G Furuseth, Marit Andreassen, Øystein Martinsen, Valborg Frøysnes, Harald Nordmann, Anders Kulsrud Storruste, Monica Borg Fure

Olof_Gronlund
2021-08-24
Fungerar att se på, jag var själv i Oslo Centrum när bomben sprängdes och har själv minnen om Utöya. Filmen hade tjänat på att ha norskt språk med engelsk text till, blir lite mer verkligt. Tycker man lägger fokus på fel saker med, men helt ok.
mammene
2020-06-29
Egentligen vill jag inte att Behring Breivik ska få någon uppmärksamhet överhuvudtaget, men här har man faktiskt lyckats rätt bra att visa vilken patetisk, men också farlig figur han är. Att han egentligen inte åstadkom det han tänkt, utan blev mer ensam än han varit. Ett svårt dilemma med att göra film på gärningsmän/kvinnor, ska man ge dem uppmärksamhet, eller bara fokusera på offren. Jag tycker nog att balansen hölls rätt bra här. Och Anders Danielsen Lie gjorde rollen mycket bra, undrar också hur det kan kännas att få en förfrågan att spela Breivik? En annan intressant rollfigur var advokaten, ingen lätt arbetsuppgift att försvara en så hatad person, det sköttes bra här, han gjorde det han skulle så länge han behövde. Känns lite förmätet att klaga på norrmännens engelska när filmen har ett så allvarligt tema, men det lät minst sagt inte bra.
quelnightmare
2019-12-04
Vad hoppas Greengrass uppnå med en film som denna?
StureStenhög
2019-07-10
Norska skådespelare som snackar knackig engelska är i vanlig ordning lite irriterande och får det här att kännas mer som film än vad som är önskvärt, men man vänjer sig ändå vid det med tiden. Annars är sådana här filmer alltid en svår balansakt, särskilt eftersom man har valt att skildra Breivik själv med ganska mycket kameratid, men Greengrass hanterar det bra på det stora hela. Han får Breivik att framstå som en patetisk figur samtidigt som han ändå hittar en mänsklighet där i hans desperata strävan efter att vara relevant. Anders Danielsen Lie gör det bra i rollen också. Intressantast är nog annars skildringen av advokaten och det otacksamma i hans för demokratin väldigt viktiga roll. Det skulle man nog kunna göra en egen film av. Svagast är rehabiliteringshistorien, där faller man mest bara in i klichéer, och när han sätter sig på skotern blir det närmast parodiskt. I slutändan är det här också en historia som de flesta i Norden nog har ganska bra koll på, vilket gör att filmen inte direkt presenterar några nya insikter. Bäst fungerar den antagligen för den som vill fylla en kunskapslucka, och det förklarar väl valet av språk. Jag tycker nog att den norska filmen på samma händelse är bättre, men den jämförelsen haltar lite eftersom de vill göra helt olika saker, och att se båda känns inte som upprepning
vonadel
2019-04-21
Helt ok. Gripande. Men, undrar om inte den andra spelfilmen är bättre. Tycker nog att det var lite störande att de pratade på engelska. 6/10
2019-02-06
Den här filmen borde ha varit 20-30 minuter kortare men annars är den bra och klart sevärd. Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig, särskilt han som spelar Breivik. Håller dock med bizon om att det låter dumt när norska skådisar snackar engelska. Svag 4:a.
Qus
2019-01-01
Helt klart en bra film. Brevik skådisen gjorde det magnifikt
bizon
2018-12-29
Fasen har sett fel film, det var ju Erik Poppes film jag ville se. Denna var OK men norska skådespelare som talar engelska blir bara så fel.
Kayuzuzu
2018-11-05
Helt okej film och att den var på engelska med norsk brytning störde mig inte så mycket som jag trodde att det skulle göra. Det som var synd var att de inte tog tillfället i akt att gå in djupare på offren när de hade en sån lång film. Men jag har förstått att det finns ytterligare en film som kanske tar upp saker från ett annat perspektiv. Hur som helst var den rätt välspelad och intressant och inte så smörig och sentimental som såna här filmer kan vara. Så en stark trea!
TURGUT
2018-11-04
Ok, inte mer, hade kunnats göra mer med denna historia. Det mesta har sagts av kommentarerna innan.