Norwegian Wood

Två barndomsvänner återförenas på en högskola i Tokyo. Gemensamt har de ett tragiskt minne, som blir starkare allteftersom kärleken och erotiken växer fram emellan dem.

Baserad på romanen Noruwei no mori av Haruki Murakami från år 1987.

Originaltitel Noruwei no mori
Regissör Tran Anh Hung
Manus Tran Anh Hung
Genre Drama, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Kenichi Matsuyama, Rinko Kikuchi, Kiko Mizuhara, Reika Kirishima, Kengo Kora, Eriko Hatsune, Tokio Emoto, Takao Handa, Tetsuji Tamayama

HerrNenne
2017-09-09
Otroligt snyggt filmad och bra gjord, tyvärr också väldigt seg. Lyfter sig efter första timmen, men känns evighetslång. Tekniskt nästan fulländad dock.
haajen
2017-06-15
Vackra bilder och inte så mycket mer, ytlig och banal. Synd på boken som jag tyckte om.
BrutusBeefcake
2015-10-28
En film som spretar åt alla håll och det märks verkligen att den är baserad på en bok. Även fast filmen är lång så känns det som man missar otroligt mycket av personernas relationer och karaktärer kommer och går utan någon förklaring till varför de ens är där från första början, det känns som det kunde ha gjorts så jäkla mycket bättre för historien i sig är jäkligt intressant. Men sen hjälper det inte heller att japans töntigaste skådespelare Kenichi Matsuyama har huvudrollen. Detta var långt ifrån lika bra som Trans Vietnam-triliogi. (6+/15)
Linan
2015-07-31
Har aldrig sovit så gott som under den här filmen
claradidam
2015-01-02
Väldigt snygg, stilla och vacker, men om du inte har läst boken så är det inte en rättvis upplevelse. Om alla hade läst boken den är baserad på skulle man kunna argumentera att detta är ett litet känslomässigt mästerverk, men som det är nu så upplevs den, tyvärr, som en seg och deprimerande film.
herrpadda
2014-10-14
Filmen var väldigt snygg filmad men den var på tok för långsam. Boken var allt annat än tråkig och som alltid är det svårt att göra bra filmatiseringar som ska tillfredsställa läsarna, däremot tyckte jag att den som fristående film var helt okej. Det som var bra i filmen var just dialogerna som är hämtade från boken och jag tror att den hade kunnat göras bättre om den inte hade blivit lika långdragen.
largodil
2014-10-03
filmen visar att det faktiskt inte går att göra film av Murakamis fantastiska berättarlandskap. Tomt, magert och innehållslöst... Fylligheten från boken är som bortblåst

2014-07-07
Har fått det vanskeligere med den japanske mentaliteten.
Dele
2014-01-02
Vackert foto och fina (utomhus-)miljöer i detta melankoliska drama, vars fokus på upplevelse (kontra innehåll) gör att helhetsupplevelsen inte riktigt når ända fram mer än stundtals. Men fint är det. Stark trea.
Darn
2013-12-05
Det kan vara befriande att se en film gå sin väg utan att göra boken till lags. I det här fallet läggs fokus på stora känslor, dödligt fint foto och episk musik som böcker har svårt att förmedla på samma sätt. Tyvärr finns dock vissa brister i att många drivande händelser förbigås eller ibland bara ses som bagatellartade, vilket kan kännas lite synd. Det gör också att karaktärerna förblir relativt platta utan att få det djup som de beskrivits med i text. Men där och då kommer isande och mullrande stråkar som räddar och skapar stämning. "En stark trea" låter bättre än "en svag fyra".