3.4

Nosferatu - nattens vampyr

Jonathan Harker ger sig av på en resa till Transsylvanien i hopp om att sälja en fastighet i sin hemstad Weimar till en udda spekulant.

Baserad på romanen Dracula av Bram Stoker från år 1897.

Originaltitel Nosferatu: Phantom der Nacht
Alternativ titel Nosferatu - the Vampyre
Regissör Werner Herzog
Manus Werner Herzog
Genre Skräck, Fantasy, 70-tal
Skådespelare Bruno Ganz, Isabelle Adjani, Klaus Kinski, Roland Topor, Walter Ladengast, Dan van Husen, Jan Groth, Carsten Bodinus, Martje Grohmann, Rijk de Gooyer, Clemens Scheitz, Lo van Hensbergen, John Leddy, Margiet van Hartingsveld

Skapad 2019-11-09 av CitizenPrice
När den tyske regissören Werner Herzog 1979 ger sig i kast med att göra en re-make på en av filmhistoriens mest kända verk - Nosferatu - är det framförallt för att hylla sitt lands gamla storh...   Läs mer »

Skapad 2019-11-09 av von_fantasy
Här har vi nyinspelningen på den gamla klassiska stumfilmen \"Nosferatu, eine Symphonie des Grauens \" från 1922 med Klaus Kinski i spetsen. Det här kunde ha blivit något riktigt bra, någonting...   Läs mer »

2020-08-17
Jösses vad dålig, helt extremt långtråkig och ointressant. Ska det vara roligt eller ska det vara stämningsfullt och läskigt? Om en inte riktigt vet så har inte filmen lyckats klicka med mig. Den är liksom inget av det ändå, den är bara tråkig. Obehaglig ful på några ställen men det här var en pina att ta sig igenom. Werner Herzog har verkligen inte imponerat på mig tidigare så mina förväntningar var låga, men det här var ändå sämre än väntat.
martineden
2017-09-09
[rek. 4] Blev lite förvånad över att jag satt betyg 4:a på denna! Detta är i mitt tycke den bästa Dracula-filmen som någonsin gjorts och ett ovanligt fall där Herzog ägnar sig åt en specifik genre. Kinski, Ganz och Adjani är fantastiska i sina roller och många intressanta birollsfigurer. Denna film skulle kunna karakteriseras som "Herzog-Gothic". Ett av få fall där jag tycker att re-maken överträffar originalet, som också i sig är ett mästerverk!!. 5.

2017-09-07
Se originalet istället.
haajen
2016-09-18
I mina ögon är den galet ojämn. Förstått att filmen hade väldigt låg budget och det syns emellanåt samtidigt som vissa scener är rent sublima i sin skönhet. Filmen ändrar om rejält i handlingen från Stokers roman och är inte skrämmande alls, snarare lite mer komisk (medvetet eller ej låter jag vara osagt). En fascinerande film med stark vetenskapskritik och feministiska drag (!), bör ses men med visst tålamod.
andmoreagain
2015-09-24
Rätt så bedrövlig filmatisering om den ständigt återkommande greve Dracula. Inte spännande, inte kuslig utan en mer loj känsla rakt igenom och en överdriven användning utav filmmusiken. Adjani är plågsamt slätstruken (hon som brukar lysa upp allting annars), Kinski kalkonskådespelar som vanligt och Ganz bidrar verkligen inte med ngt extra. En besvikelse från Herzog.
Ondskapt
2015-06-22
Unik på så många nivåer, där det dystra sjuttiotalet möter skräckromantik i en blandning som mynnar ut i någon slags DDR-gotik. Vackert och drömskt så att hjärtat knyter sig på en. Döden har aldrig varit så här fin på film.
2014-06-29
Om man bara orkar hålla sig vaken så bjuds man på några snygga scener sista halvtimmen. (4+/15)
AlaRegularis
2014-03-20
Precis som Murnaus original är det en väldigt kuslig och obehaglig film. Men här tas allt till ytterligare en nivå, vilket är förståeligt då den inte är gjord 1922. Kinski är obehaglig som Orlok, men inte riktigt i klass med Schreck.
CaptainAwesome
2013-11-03
Angst! Så sjukt mycket angst! De har piskat upp jäveln på Ganz, han sitter ju där alldeles kritvit i fejset. Kinski är den enda som bräcker honom i blekhet. Han måste få sin D-vitamin från annat håll, för det blir som bekant inte inte så mycket solbränna för nattens barn. Det satt någon kulturkofta på rad 3 och förstörde stämningen för oss andra, men annars så var det riktigt härligt med lite greve Dracula såhär under halloween.
paninaro
2013-11-03
Höjer upp till en fyra efter en härlig sittning på Fyrisbiografen under the influence; det är ju för fan tysk expressionism, råttor, död och Angst med Bruno Ganz!