3.4

Notes on a Scandal

Barbara jobbar som lärarinna på en skola i medelklassens England. Hon lever ett liv i ensamhet med dagboken som sin enda konfidant. Men hennes värld förändras när Sheba kommer in i hennes liv. Som ny lärare på skolan tar Sheba alla med storm. En frisk fläkt bland rutiner, polyesterkläder och betonggråa väggar och Barbara tror hon hittat den själsfrände hon alltid sökt - tills hon upptäcker att Sheba har en affär med en av sina elever. Barbara tappar först fattningen, hennes perfekta lojala väninna har svikit henne, men inser sedan att hon kan använda hemligheten till sin fördel.

Originaltitel Notes on a Scandal
Regissör Richard Eyre
Manus Patrick Marber
Genre Drama, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Judi Dench, Cate Blanchett, Bill Nighy, Emma Kennedy, Andrew Simpson (I), Tameka Empson, Alice Bird, Max Lewis, Syreeta Kumar, Joanna Scanlan, Philip Scott, Juno Temple, Michael Maloney, Tom Georgeson, Shaun Parkes, Anne-Marie Duff, Stephen Kennedy
Betygsantal 1989

Skapad 2019-11-11 av crawler
Sheba Hart (Cate Blanchett) är ny bildlärare på en skola i London. Ung och vacker lyckas hon mer eller mindre omedvetet charma alla i sin omgivning. Alla utom Barbara Covett (Judi Dench), en gammal...   Läs mer »

mammene
2019-03-06
Trots de bra skådespelarna så blev jag inte riktigt indragen. Ett är säkert Judi Dench är fenomenal här på att spela otäck och infiltrerande, får rysningar av människan, historien kändes väl så där.
2018-12-19
Den här filmen är ju rätt ok...
DukeIgthorn
2017-02-25
Visst är det skådespelarna som gör filmen! Både Dench och Blanchett gör sina livs roller.
RustyFilm
2016-12-06
Ett starkt och gripande relationsdrama. Cate Blanchett lyser i sin roll som Sheba. Judi Dench lyser även hon i sin roll som Barbara men med en annan sorts strålar. Historien som berättas är intelligent uppbyggd. Ja det hela är helt enkelt mycket bra.
2016-10-29
Underhållande och även ganska intressant film med bra skådespelare. Cate Blanchett gör väldigt bra ifrån sig. Svag 4:a.
abnormal
2016-09-11
Välskriven, välspelad och väldigt bra casting.
mr_magi
2016-08-28
Satan, vilket skådespel! Brittisk film när den är som bäst.
sawa
2016-01-10
Efter ett tag förstår man hur det ligger till, tror man… Lite väl mycket på slutet.
emsir
2015-09-23
Gillar det psykologiska elementet, men håller med föregående kommentar om att det blir lite hysteriskt mot slutet. Gillar det subtila mer.
emilstjernholm
2014-08-20
Jag gillar Judi Dench i huvudrollen, och framförallt i början fångar filmen mig i början. Mot slutet blir det något hysteriskt för min smak.