2.4

Nr 5 lever!

Fem robotar designade som vapen demonstreras men nummer 5 råkar bli träffad av blixten och förvandlas till en intelligent, medveten och känslofull robot med egna tankar.

Originaltitel Short Circuit
Regissör John Badham
Manus SS Wilson, Brent Maddock
Genre Komedi, Familjefilm, Romantik, Science Fiction, 80-tal
Skådespelare Steve Guttenberg, Ally Sheedy, Austin Pendleton, G W Bailey, Fisher Stevens, Brian McNamara, Marvin J McIntyre, John Garber, Penny Santon, Vernon Weddle, Barbara Tarbuck, Tom Lawrence, Tim Blaney (röst)

larsen1976
2020-09-08
En klassiker som jag såg om efter mer än 30 år, och jodå filmen håller fortfarande
2014-07-02
En elektronisk E.T kanske. Visst finns det en stor dos charm här, men jag tycker den faller på att aldrig blanda in lite allvar i storyn. Gillar Badham som regissör, men här var det bara dagisnivå på det mesta.
Dutch
2013-10-12
Barndomsfavvis.
Hypostas
2013-01-06
Korkad, men charmig film. Ally Sheedy är oemotståndligt söt. Ligger precis mellan tvåa och trea, men jag sätter en trea eftersom det är jul och då ska man vara snäll.
Ondskapt
2012-06-18
Småmysig 80-talare där Ally Sheedys hår och Fisher Stevens USLA indiska är minnesvärda, samt den karismatiske roboten.
DrJW
2011-12-16
När Nr. 5 och Ally Sheedy dansar till en scen från Saturday Night Fever så är de ironiskt för att regissören till den här, John Badham, gjorde filmen Saturday Night Fever. Ännu mer ironiskt, Ally Sheedy var också med i Badham´s film War Games som jag såg igår.
Henkepedia
2011-11-04
Klassiker! Det sämsta måste ju vara amerikanen som spelar Indier och pratar Japanska?! Sevärd film
Balal
2011-07-04
älskar den här filmen,,, Alla borde se den
fridenpaden
2010-08-06
Såg nyligen om den här. Älskade en del robotskämt. Skön 80-talskänsla.
Quaam
2010-06-22
Den är ju en klassiker och betyget jag ger nu är ju beroende på vad man tyckte om filmen när man såg den första gången!! Den är skön på nåt sätt... gillar den!!