2.6

Nu

En man och en kvinna möts år 1960. De gifter sig eftersom det var så man gjorde då. Men något går fel på deras bröllopsnatt. De har ingen aning om vad de ska göra med varandra. Sexuellt. Emotionellt. Paret möter en man som vet vad han ska göra med sin sexualitet. De båda männen inleder en hemlig kärleksaffär - men det finns ett problem: kvinnan. Hon har ett kort bevarat i rockärmen. Kommer hon att agera? Ja, det kommer hon. Vad händer? Ingen vet. Förrän nu.

Originaltitel Nu
Alternativ titel Now
Regissör Simon Staho
Manus Peter Asmussen, Simon Staho
Genre 2000-tal, Drama, Kortfilm
Skådespelare Mads Mikkelsen, Erland Josephson, Mikael Persbrandt, Henning Moritzen, Elin Klinga

Kortfilm
2016-02-24
Vilka skådespelare. Det är inte ofta man ser Mads Mikkelsen, Erland Josephson och Micke Persbrandt i en kortfilm. Och inte i såna här roller heller. Det är nog det häftigaste med filmen. Jag får känslan av att Persbrandt och Mikkelsen ser upp lite till varandra, vilket är en kul kombo. För övrigt har jag lätt för att brista ut i skratt bara av att se Mikkelsens ansiktsuttryck. Han behåller samma uttryck oavsett om han är avslappnad, tar i för allt vad tygeln håller eller är fundersam. Filmen blir dock för utdragen, det är 29 långa minuter.
Taandborste
2013-08-04
Stillsam och snygg.
Xenox
2013-03-02
Svag tvåa. En seg och tråkig kortfilm.
Cunning
2007-10-09
Tycker inte om "konst" kortisar. De e inte de att jag inte førstår dem, tycker bara att de blir næstan alltid tråkigt att titta på. Allt går lite før långsamt och så kænns det næstan alltid bara pretto. Vældigt få filmer lyckas vara bra som "konst film" i mina øgon och detta ær inte en av dem... Tyværr...
Juliasmil
2007-05-26
englishwh, denna film finns med som extramaterial på DVD:n med Vildspor (Villospår - OBS inte att förväxla med Wallanderfilmen). Vildspor är en utmärkt dansk film som utspelar sig på Island, med Mads Mikkelsen och Nikolaj Coster Waldau. Både den och "Nu" är mycket sevärda!
englishwh
2007-02-24
hur får man tag på den här filmen?
herrnilsson
2005-12-16
Håller med dig darling!Tur det var du som köpte filmen hehe tack för lånet ops jag har inte lämnat tillbaks den än..hrmm
ameliepoulain
2005-11-28