Nötknäpparen

I 1920-talets Wien bor nioåriga Mary i ett hem fyllt av vackra saker. Besvärad av sin otyglade bror och försummad av sina välmenande föräldrar längtar hon efter sällskap och äventyr. På julafton kommer hennes älskade farbror Albert med en julklapp till henne, en docka. En väldigt speciell docka.

Originaltitel The Nutcracker in 3D
Alternativ titel Nutcracker: The Curse of the Rat King, Nutcracker: The Untold Story
Regissör Andrej Konchalovskij
Manus Andrej Konchalovskij, Chris Solimine
Genre Familjefilm, Action, Musikal, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare John Turturro, Nathan Lane, Richard E Grant, Frances de la Tour, Ferenc Kovács, Elle Fanning, Ferenc Elek, Julija Vysotskaja, Jonathan Coyne, Fernanda Dorogi, Christopher Recupito Rossi, Charlie Rowe

Ailuj
2019-12-11
Otroligt svag film som levererar mycket fler gnagande stereotypier än julstämning.
luxlisbon
2011-12-21
Mest en stor gäsp... hände inte mycket här inte. Dataeffekterna var för många och av dålig kvalité. Dessutom jättesnålt med julstämning!
Ondskapt
2011-12-21
Maken till själlös film har jag sällan skådat. CGI-effekterna haglar och sticker i ögonen, och man tappar intresset för skämtet till intrig redan efter tio minuter. Sångnumrena är fruktansvärda, särskilt när det pratsjungs, och inte ens Elle Fanning kommer undan från dåligt skådespeleri här. Känns som att manuset är på tjugo sidor, resten är "häftiga" grejer och smårasistiska inlägg (en svart som är rytmist) samt vidrigt designade skurkar som bara ser fåniga ut. Juligt är det inte heller.
schramm
2011-12-18
Nog för att rått-nazisterna är rätt latjo, men filmen i sig var så torr att den fick knäcken att stelna ett dygn för tidigt! Elle Fanning som var bra i den förövrigt über-överskattade "Super 8" har här hämtat utstrålningen från Gävles julbock. Totalt genomusel och gjord av halm alltså! Massa sånger som inte ens skulle passa på Justin Bävers julplatta, sjungs här i tid och otid. Mest otid. En jäsikens usel film som jag önskar att jag aldrig sett.