3.8

Nybyggarna

Karl Oskar och Kristina har nått fram till Amerika. Vid den vackra sjön Ki-Chi-Saga bygger Karl Oskar sitt hus. Här ska han bosätta sig och här ska hans barn växa upp. Men de får slita hårt för att överleva hårda vintrar, indianernas fientlighet och sin längtan efter det gamla landet.

Originaltitel Nybyggarna
Regissör Jan Troell
Manus Bengt Forslund, Jan Troell
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare Max von Sydow, Liv Ullmann, Eddie Axberg, Pierre Lindstedt, Allan Edwall, Monica Zetterlund, Hans Alfredson, Agneta Prytz, Halvar Björk, Tom C Fouts, Peter Lindgren, Per Oscarsson

myslas
2020-06-28
Inte lika mästerlig som Utvandrarna men väldigt bra är det.
F-M-J
2020-06-08
Mycket bra fortsättning. Gillar att filmen byter berättarteknik något och står lite på egna ben trots att dem är högst sammanhängande. Likt ettan en stark fyra. Som helhet ett mästerverk. Ett måste av svensk filmhistoria.
Ful_fisk
2019-12-17
Stark uppföljare (eller andra halva) som lyser allra skarpast i kommentarerna till indianernas öde. Saknar drivet och målet som den första delen har, men är ändå väl värd sin långa speltid i och med att man får se hur allting fortlöper och hur de sista banden till Sverige klipps av. Mäktigt.
BarryHero
2019-11-26
Jag såg aldrig hela denna som liten och jag tycker att filmen har en väldigt annorlunda ton än det hoppfulla och inspirerande originalet. Denna är mörk och välgjord och en uppföljare som skär i en. von Sydow fortsätter briljera medan Ullmann fortsatt är en besvikelse jämfört med i Höstsonaten och Scener ur ett äktenskap. Kanske är hennes karaktär för platt och simpel för att hon ska få ut så mycket mer av rollen. Likväl en dyster och välgjort uppföljare utan att avslöja för mycket.
BarryHero
2019-11-26
bullitt
2019-02-23
Man får perspektiv på saker.
2017-09-15
Ett stycke svenskhistoria men lysande svenska skådespelare av sin tid. Tyvärr kan jag inte ge den 5, för filmen kan bli lite seg och långtråkig ibland...
RustyFilm
2017-02-22
Berättelsen tar vid där filmen Utvandrarna slutade men nu i ny miljö, till större delen Dakota, Nordamerika (mitten av 1800 talet). En lika snygg tidsskildring som i Utvandrarna. Max Von Sydow är även här på topp. Tycker att Ulrika (Monica Zetterlund) skulle haft lite mer filmminuter, kanske då på bekostnad av Robert. (den höga tekniska nivån på DVDn överraskade mig, som den även gjorde på Utvandrarna DVDn)
päronanton
2016-07-10
Inte lika bra som böckerna. Denna är lite seg än vad Utvandrarna var. Så jag tycker att Utvandrarna var bättre!
Solidus
2015-01-28
Sämre än "Utvandrarna". Skådespelet är fortfarande på topp, men här märker jag av den långa speltiden, något som jag aldrig gjorde med "Utvandrarna." Roberts tillbakablickande är en seg och utdragen process som hade kortats ner och samma sak gäller för filmens slut. Välgjord, men en aning tråkig uppföljare.