Oba: The Last Samurai

Baserad på den sanna händelsen om kapten Oba och hans 47 soldater som försvarade en ö emot 45 000 amerikanska soldater.

Originaltitel Taiheiyou no kiseki: Fokkusu to yobareta otoko
Alternativ titel Battle of the Pacific
Regissör Hideyuki Hirayama
Manus Takuya Nishioka, Cellin Gluck
Genre Krig, Drama, 2010-tal
Skådespelare Yutaka Takenouchi, Sean McGowan, Mao Inoue, Daniel Baldwin, Treat Williams, Toshiaki Karasawa

goeran
2018-02-06
Hideyuki Hirayamas Oba: The Last Samurai (Taiheiyou no kiseki: Fokkusu to yobareta otoko) från 2011 är en sevärd krigsfilm om den japanske krigshjälten Sakae Ōba som med sina män höll ut i djungeln efter Saipans fall; i 512 dagar fram till den 1 december 1945. Yutaka Takenouchi är bra i rollen som kapten Ōba.
Djason
2016-09-16
Karaktärerna i filmen får inget riktigt djup utan det blir ganska ytligt , fast skulle de ha fått det hade väl filmen varit ytterligare 60 min lång. Hur som helst är filmen intressant, denna historia var helt okänd för mig och då är jag ändå intresserad av 2:a världskriget. Filmen känns ganska b men det är inget som stör då effekterna är bra.
mattiasp
2015-05-10
Fick en fyra. Klargörande ang. slutet på WW2 och Sony: Victory in the Pacific Day: 14 augusti 1945 (US) Sony grundat: 7 maj 1946 ...således något mindre än nio månader efter, inte tre år.
Ola_Schubert
2014-10-31
Det kanske måste till en amerikan för att få oss att förstå det tragiska och heroiska som de japanska soldaterna fick vara med om i stillahavskriget. Denna japanska film utgår, förstås, utifrån den japanska kulturen och griper inte tag i mig som "The last letter from Iwo Jima". men trots brister i skådespelar insatser och fragmentisering där bakgrunden och själva det motstånd som de japanska soldaterna presterar i bergen känns lite för skilda ifrån varandra, så är filmen ändå intressant. Jag kan ingenting om striden på ön Sapan, i motsatts till andra krigsskådeplatser under kriget i stilla havet. Dessutom förstår jag nu hur japanerna på fastlandet. ändå stod ut med den amerikanska ockupationen och att anpassa sig till de amerikanska influenserna, trots en minst sagt annorlunda kultur. Men så handlar också japanerna effektivt, när de väl bestämt sig för det. Bara tre år efter andra världskrigets slut så startades Sony.......:-) Och betyget? En stark trea i betyg.