Oblivion

Jack Harper är en av de sista robot-reparatörerna som är stationerad på Jorden. Jacks uppdrag, som är en del av en massiv operation för att utvinna viktiga resurser efter årtionden av krig mot ett skrämmande hot kallade Scavs, är nästan fullbordat. En dag raseras Jacks tillvaro plötsligt när han räddar en vacker främling från ett nedskjutet rymdskepp. Hennes ankomst utlöser en kedja av händelser som tvingar honom att ifrågasätta allt han vet och som lägger mänsklighetens öde i hans händer.

Originaltitel Oblivion
Regissör Joseph Kosinski
Manus Karl Gajdusek, Michael Arndt
Genre Action, Äventyr, Science Fiction, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Tom Cruise, Olga Kurylenko, Andrea Riseborough, Morgan Freeman, Nikolaj Coster-Waldau, Melissa Leo, Zoe Bell
Filmnummer 102047

Skapad 2019-11-23 av lyssander
Att slå sig fram som filmregissör är inte det lättaste. Konkurrensen är stenhård. Många får börja på nollbudgetnivå och får förhoppningsvis senare finansiering för mer kostsamma produkti...   Läs mer »

Rele
2021-03-26
En halvbra Science Fiction. Manuset är inte bra. Jag ger en tvåa.
pzun
2019-04-28
Några vackra miljöer och scener annars högst medioker , fick lov att tvinga mig igenom sista halvan av filmen .
Xtro
2018-10-15
Men den är ju bara för tråkig! Ointressant dominerande kärlekstriangel (jag förstår egentligen inte vad romantik har i sci fi att göra alls) och ett grottfolk som jag inte har några särskilda intryck eller minnen av förutom att Morgan Freeman spelar bossen.
2018-03-07
Jäklar vilket skräp till film på grund av Tom Cruise!!!!
deswhip
2017-07-02
En av mina absoluta favoritfilmer i modern tid. Romantik och action är smakfullt doserat. Filmen är spännande och oförutsägbar, det är en skön sökande aningen melankolisk stämning genom filmen. Castingen är perfekt, kostymerna är coola och stilfulla, skådespeleriet oklanderligt och Olga Kurylenko är så vacker. Slutet är positivt utan att bli smetigt, väldigt bra hopknutet. Men det som höjer filmen det där lilla extra för att kunna förtjäna toppbetyg från mig är att den är så vackert filmad, otroligt fina miljöer, som en hyllning till naturen.

2017-04-01
Stabil film på alle plan. +4.
wasteoftime
2016-12-22
Det finns en viss potential här, det är helt klart, men den begravs ju under klyscha på klyscha och av att den vill vara så mycket smartare än vad den är, hela tiden. Istället för att ta en bra sak och köra på, så ska det svänga runt fyra fem varv till. Det är ju inte heller särskilt svårt att klura ut delar av premisserna. Det bli på det hela taget rätt trist och lite av en besvikelse, om än inte dåligt. 0,3 på SH-skalan.
BrutusBeefcake
2016-09-23
Trean är svag, mycket dumt här men kan ändå inte låta bli att tycka att detta ändå är helt ok. (7-/15)
wiberga
2016-07-13
Riktigt bra film, en bra blandning mellan två av mina favoritfilmer Moon och Matrix. Inte helt perfekt dock då det är en del kärlekstjafs och onödig action. Fortfarande en grym film med en rätt unik handling.
Kiamal
2016-04-09
Filmen med scientologen i huvudrollen, är förutsägbar, platt, inkonsistent. Amen.